• MotherOfTwo

Hur svarar man på inbjudan till barnkalas?

Min dotter har fått flera inbjudningar där det står "meddela oss senast XX/XX om du inte kan komma". Vad betyder det?
    Skall man bara svara om man INTE kan komma eller skall man hur som helst ringa och säga ATT hon kommer.
    Hur tolkar ni det?

• Svar på tråden Hur svarar man på inbjudan till barnkalas?
  • andersjoensson

Om du inte svarar så förutsätter dom att du kommer !

SÅ Vill du inte gå RING !

• BrideOf Rocky

Jag brukar ringa i båda fallen.

• MotherOfTwo

Men vad är brukligt. Vad är liksom god sed? Eller vad man nu säger.
    En familj undrade nämligen om hon skulle komma eller inte medan jag uppfattat inbjudan som att om jag inte svarar så skall hon komma, men dom tyckte vi skulle ha ringt.
    Jag undrar bara varför man skriver så om man vill att alla skall höra av sig?

• Xara

God sed och brukligt är att alltid svara på inbjudningar, även om formuleringarna kan verka märkliga .

• smh78

OSA betyder att du ringer vilket som. Ring om du inte kommer, betyder just det, ring om du inte kommer.

• MotherOfTwo

smh78:
    Om det står bägge då (jo men det gjorde faktiskt det om jag nu lusläser inbjudan)

• Amita

Att man ska meddela endast om man inte kan komma annars räknar de med att man kommer. Så ska dottern gå på kalaset behöver ni inte höra av er bara om hon inte kan komma.

• smh78

Då har de inte riktigt koll.. men ring oavsett, det är ju inte hela världen..?

• Kristin24

man ringer o säger om hon kommr eller inte

Go och glad Kexchoklad
  • MotherOfTwo

Nä nä vi har redan ringt men jag blir bara förvirrad. Har aldrig sett formuleringen än mindre förstått att "ring inte om du inte vill komma" betyder ring oavsett. Men det gör det ju då inte heller enligt er.

Jag ville bara veta...till en annan gång...

• MotherOfTwo

Kankse ett fall för Magdalena Ribbing Fast hon svarar nog som Xara gjorde.

• Tiiina86

Har skickat ett inbjudnings kort där ja skrivit svar senast 24/5 å med det menar jag att man ska svara i båda fallen för om inte någon svarar så kan man tro den personen glömt svara så dom som itne ringer tänker ja ringa upp å fråga för ja vill veta för d e mycke´planering

• MHN

Brukligt är att man skriver OSA (om svar anhålles), men många förstår nog inte riktigt innebörden av den förkortningen nuförtiden. Sen tror jag att man försöker formulera sig utifrån tidigare erfarenheter. Jag skulle svara oavsett jag kommer/eller inte. Om inte annat för att av ren hövlighet tacka för inbjudan, för som ngn skrev så ligger det mycket jobb inför ett kalas.

• MotherOfTwo

Tiiina86:
    Jo jag köper att det är mycket planering. Men VARFÖR skriva "meddela oss om du INTE kan komma" om man förväntar sig ett svar hur som helst?
    Varför inte bara skriva OSA då?

Ja ja hädanefter skall jag alltid svara men jag tycker ändå det är lite småpuckat att skriva så om man förväntar sig ett svar hur som helst.

Nog om detta för min del

• Gunilla75

Lite farligt att skriva "meddela oss om du inte kan komma", då inbjudan kan försvinna på vägen till gästen.

Jag brukar skriva "meddela om du kan eller inte kan komma, senast den xx", så är man på den säkra sidan.

• Tiiina86

aha nä om man skriver "medela oss om du INTE kan" då medalar man bara om man itne kan, för då är ju d dom skrivit.
    Men som jag skrivit att "Svar senast den ***** " då tycker ja man ska medela i båda fallen så har alltid ja å mina nära gjort iallafall

Svar på tråden Hur svarar man på inbjudan till barnkalas?