• Wilowa

Kan en femåring cykla själv på Visingsö?

Ja, som rubriken lyder, kan en femåring cykla själv på Visingsö? är det mycket trafik förhållandevis till hur stor ön är? Jag har aldrig varit där, men vi funderar på att ta en cykel semester dit i sommar. Eller har ni förslag på andra ställen dit man kan åka för att tälat och cykla i lugn tarfikmiljö?

Om du gör det du alltid gjort, kommer du att få det du alltid fått.
  • Svar på tråden Kan en femåring cykla själv på Visingsö?
  • Wilowa

Alltså jag menar naturligtvis inte att han ska cykla helt själv. Jag, maken och lillasyster kommer ju också att vara med! lillasyster får dock åka med mig eller med pappa!

• niamh

Misstänkte nog det Det är hellugnt på Visingsö. Jag tror absolut hon kan cykla där själv.

• Wilowa
    niamh skrev 2007-05-11 20:36:11 följande:
    Misstänkte nog det Det är hellugnt på Visingsö. Jag tror absolut hon kan cykla där själv.
    Det låter bra. Jag läste att det är lite trafik där, men det är ju svårt att få en uppfattning om vad som menas med lite! Jag har själv aldrig varit där och vi ska åka i mitten av juli om vi ska åka dit. Jag var till Jönköping på kurs i veckan och på väg hem så stannade vi i Gränna och det var då vi fick idén! vi tror att det skulle vara ett spännande äventyr att få tälta, åka på cykelutflykter och åka färja. Det skiljer sig ju lite från kaoset som är på typ Kolmården där vi varit flera gånger tidigare!
  • liskari

hmm fast det är ganska mkt folk där i Juli.Bilar är det inte många, men hästar och människor. Jag skulle nog inte låta henne cykla på egen cykel. Jag tycker det är tidigt. Inte i Juli, hade det varit en annan månad hade det varit en annan grej tycker jag. Jag har varit där då. barn i 5:årsåldern har inte fortfarande inte någon direkt koll runt omkring sig. Jag tror hon får ut mera av resan om hon får åka med och kan kolla runt omkring sig.Men ni känner ju ert barn bäst.

• Wilowa
    liskari skrev 2007-05-11 22:27:28 följande:
    hmm fast det är ganska mkt folk där i Juli.Bilar är det inte många, men hästar och människor. Jag skulle nog inte låta henne cykla på egen cykel. Jag tycker det är tidigt. Inte i Juli, hade det varit en annan månad hade det varit en annan grej tycker jag. Jag har varit där då. barn i 5:årsåldern har inte fortfarande inte någon direkt koll runt omkring sig. Jag tror hon får ut mera av resan om hon får åka med och kan kolla runt omkring sig.Men ni känner ju ert barn bäst.
    Fast han är ju för stor för att sitta i cykelsitsen och för cykelkärran. Han väger inte så mycket , men han är för lång för kärran. Sitsen tror jag inte att han accepterar heller, för det är för småbarn!

Tack för era svar! Vi får ta oss en funderare på hur vi ska göra!
  • Ann Sarah

HEJ

är halvt upp vuxen på visingsö eller öa:) och det är mycket folk men det är mest nere vid hamnen och vid remalgsplatan som folket håller till ..

om ni promenerar med cyklarna upp för backen ( typ enda baken på hela ön som är ganska lång han orkar nog ändå inte cykla där ..

om ni tar första grusvägen in till höger så kommer ni in på ovan sidan av ruinerna och håller till vänster där inne så kommer ni ut en bit längre fram på den asfalterade vägen sen lugnare gata så slipper ni den versta rusningen med bilar (första riktiga korsningen med asfalts väg (håll höger) är den vägen ni skulle kommit på om ni inte hade kört in på grusvägen ;) .. oftast är det bara bilar ute och yrar precis när båten skall gå eller kommer då kan dom köra som dom hade stuligt både bensin och bilen i bland inte lämpligt alls för den lilla killen .. frågan är sedan vad ni tänkt titta på och göra på ö:a finns lite sådana små vägar som leder till samma ställe som andra fast dom är enklare att cyckla på med barn bla :)

hoppas detta hjälpte dig lite i alla fall ..

• Wilowa
    Ann Sarah skrev 2007-05-13 00:40:56 följande:
    HEJär halvt upp vuxen på visingsö eller öa:) och det är mycket folk men det är mest nere vid hamnen och vid remalgsplatan som folket håller till .. om ni promenerar med cyklarna upp för backen ( typ enda baken på hela ön som är ganska lång han orkar nog ändå inte cykla där .. om ni tar första grusvägen in till höger så kommer ni in på ovan sidan av ruinerna och håller till vänster där inne så kommer ni ut en bit längre fram på den asfalterade vägen sen lugnare gata så slipper ni den versta rusningen med bilar (första riktiga korsningen med asfalts väg (håll höger) är den vägen ni skulle kommit på om ni inte hade kört in på grusvägen ;) .. oftast är det bara bilar ute och yrar precis när båten skall gå eller kommer då kan dom köra som dom hade stuligt både bensin och bilen i bland inte lämpligt alls för den lilla killen .. frågan är sedan vad ni tänkt titta på och göra på ö:a finns lite sådana små vägar som leder till samma ställe som andra fast dom är enklare att cyckla på med barn bla :) hoppas detta hjälpte dig lite i alla fall ..
    Tack för ditt svar! Tanken är väl att vi ska åka över med båten från Gränna en dag och cykla runt lite. Vi försöker få hela familjen lite mer aktiv och tänkte se själva cyklandet som ett äventyr! Alltså det är ju inte varje dag som man tar båten över till en ö och cyklar! Vi tänkte skapa en motpol till Kolmården där vi tillbringat de senaste semestrarna och visa barnen att man kan ha trevligt och roligt på egenhand. Sedan tänkte vi bo i tält, antagligen på campingen i Gränna (för att slippa åka fram och till baka med båten hela tiden) och bara det är ju ett äventyr för en treårig tjej och en femårig kille (även för en vuxen pappa! )

Sonen är van att cykla ner till vårt sanhälle, men då cyklar han ju visserligen på gångvägar och trottoarer, men inne i centrum är det många korsningar att hålla ordning på. Han vet att han ska stanna om det kommer bilar och det är ju vi vuxna som måste hjälpa honom med det!
Svar på tråden Kan en femåring cykla själv på Visingsö?