• Vivvi

*Ok, nu har mitt "nya" liv börjat och här

Ok, nu har mitt "nya" liv börjat och här ska det gås ner i vikt....men lite nya recept hade ju inte skadat! Har en bit kassler i frysen och skulle vilja veta vad ni brukar göra med kassler! Några smarriga recept på lager? Och så ska det ju vara utan grädde sånt onyttigt gott!

• Svar på tråden *Ok, nu har mitt "nya" liv börjat och här
  • extremlängtan

ngt riktigt gott: skiva kasslern o lägg i en form. blanda smal grädde och vitlök o chilisås o purjolök och häll över kasslern. in i ugnen till det har fått lite färg. ät tills med ris. annars är det oxå väldigt gott att ha riset underst och sen kassler o sås.

• Vivvi

Vilken smal grädde rekommenderar du då? Jag är inte så välorienterad i den "smala" mejeridisken!

• extremlängtan

oj inte jag heller. alltså vanlig grädde är godast tycker jag, iom att man kan vispa den pösig o hälla i innehållet. men matlagningsgrädde är ju nyttigare. och sen finns det säkert massor med andra gräddsorter som är ännu bättre.

sorry jag vet inte men gott är det

• Tess76

Det finns en Milda minimat som bara är på 7%, jämfört med Kelda matlagningsgrädde som är på 15%. Minimaten är jättekrämig och god i smaken, den brukar jag oftast använda till potatisgratäng och det blir supersmaskens. Sen finns även Kelda laga lätt som är på 5%, men den har jag inte provat.

Lycka till!

• Mignonne

Jag brukar göra en enkel rätt som dessutom är fettsnål. Hemmagjord tomatsås som bas och sedan tillsätter jag det jag är sugen på.

Hacka lite gul lök, ner i en kastrull med olivolja. Sätt på plattan när allt är i kastrullen så bränns inte löken och den blir lagom mjuk. Häll i krossad tomat, salt, peppar. Smaksätt efter tycke med färsk riven vitlök, citron saft, chilisås, basilika, lite god olivolja. Precis vad man vill ha. Sedan brukar jag skiva ner kassler eller färdiggrillad kyckling. Stekt svamp, el konserv, Zucchini etc. Låt fantasin flöda.

Ibland äter jag enbart tomatsås med pasta, riven parmensan och god sallad. Gott!

Lycka till

• Jess Gbg

Jag brukar göra en väldigt enkel variant. Bra om man har bråttom. Skiva kasslern i strimlor och stek dem lite i en panna. Tillsätt sedan crème fraische (också en fettsnål sort), tillsätt även chilisås och ngr teskedar curry. (Du kan även tillsätta lök och grönsaker efter smak) Låt koka ihop och servera med ris eller pasta.

• Jess Gbg

extremlängtan

Hur länge ska det stå i ugnen och hur många grader???

• Vivvi

Så mycket gott!!! Nån som kan det här med hur många points det finns i Kelda lagalätt eller Milda minimat?

• extremlängtan

Vivvi, du ska helt börja ett nytt liv? Lycka till!!!

Jess Gbg, 225 grader och kanske 20 min. det viktiga är ju att kasslern blir varm och sen tycker jag det är gott när grädden får lite färg. jag tycker att det är väldigt gott om man ska ha middagsbjudning, verkligen snabblagat, och då blir det gott med vanlig grädde och den ger, tror jag, mest färg.

• Tess76

Ytterligare ett tips från gräddvetaren

Kan rekommendera att det finns en Milda vispgrädde som "bara" är 20%, jämfört med arlas 40%. Funkar utmärkt att vispa, och ingen smakskillnad vad jag tänkt på.

Svar på tråden *Ok, nu har mitt "nya" liv börjat och här