• Fröken NollÅtta

Mekonium i fostervattnet

Om barnet bajsar i fostervattnet är det ett tecken på att barnet mår dåligt då eller är det bara stressat?

Behandla andra som du själv vill bli behandlad
  • Svar på tråden Mekonium i fostervattnet
  • smilli vanilli

Tror att det är/kan vara ett tecken på att bebisen inte mår riktigt bra eller är stressat.. de kollar ju alltid fostervattnet när de har gått så det beror väl på det....

• Tweety74

Vad jag har hört så är det mycket farligt om barnet får det i sig...Då blir det bråttom ut...

• marie1973

Vår tjej hade bajsat i fostervattnet men de hade bara extra övervakning på henne och mig, ingen brådska alls att få ut henne. Vad jag förstått så är det inte ovanligt.

• Hey Princess

Man vill gärna få ut barnet ganska snart om det är mekoniumfärgat. Kan ha varit en stressituation som orsakat det bla.

• Hey Princess

Mig satte de igångnågra timmar efter det att de sett att vattnet var grönfärgat.

• Fröken NollÅtta

Men för min del så har BM alltid gjort amniotomi (hinnsprängning) och efter det så har förlossningen startat med värkar och förlöpt som det ska. Men jag undrar ändå varför det i så fall inte sagts nåt till mig om att barnet inte verkar må bra? Detta har hänt vid båda förlossningarna.

Kan detta även hända vid ett snitt?

• Fröken NollÅtta

Alltså planerat snitt?

• Caro Lin e

Det är ett tecken på att barnet är stressat eller mår dåligt. Om det händer bör man ha extra övervakning på barnet.
    Om barnet får det i sig och det får tid att reagera i lungorna så kan barnet drabbas av mekoniumaspiration (kemisk lunginflammation), detta märker man dock inte förrän efter barnet är fött. Normalt sett är det ingen fara och även om barnet får mekoniumaspiration blir det ofta inte så allvarligt, men det kan också bli mycket allvarligt. Min dotter fick svår mekoniumaspiration och då sa läkarna på IVA att de får mellan ett och två fall om året som har så svår mekoniumaspiration om året, från hela södra Sverig (vi var i Lund, och barnen skickas hit om de blir svårt sjuka). Så det är inget man behöver direkt oroa sig över, men givetvis kan ska personalen ha extra koll på barnet eftersom det som sagt kan tyda på att barnet är stressat eller må dåligt av någon anledning.

• Fröken NollÅtta

På vilket sätt har personalen koll då under förlossningen? Är det med hjälp av CTG eller?

Svar på tråden Mekonium i fostervattnet