• Anonym (Rädd)

Massa hål i tänderna!

Har inte varit till tandläkaren på typ 5 år, har inte haft råd när jag pluggat, jättedumt jag vet! Men nu när jag har jobb så måste jag fixa detta, är så förbannat rädd för at jag ska ha hål i varje tand och att det inte går att laga. Tänkte gå till city dental, någon som har efrarenhet av dem?
    Hur ska jag ta mod till mig? Fasiken, har ångest över detta varje dag... någon i samma situation?

• Svar på tråden Massa hål i tänderna!
  • Anonym (hål)

Gå... det är lika bra att bita i det sura äpplet och traska iväg till tandläkaren.
    jag har själv tandläkarskräck. Nu har jag massor av skador på tänderna... samt att hela käken är förstörd på grund av en bilolycka. Skadorna har jag fått genom att jag nu har kräkts i 20 år på grund av magfel.
    Trots att jag har gjort besök med jämna mellanrum så har det inte hjälpt.

Så gå innan det blir stora skador som kostar massor. En rotfyllning kan kosta upp till 4-4500 kronor.
    Boka tid på måndag!
    Lycka till

• Anonym (J)

Jag gick nyligen efter att inte ha varit hos tandläkaren på 10 år. Mitt resultat var två lagade hål och två dragna visdomständer. (Det var pga ena visdomstanden jag öht sökte hjälp hos tandläkaren.)

Det jag vill få sagt är att det behöver inte alls vara så illa som du tror.

• Anonym (hål)

Hur har du haft det tidigare? Lätt för att få hål så kan det vara illa... inga problem med tänderna förr så är det säkert det inte nu heller!

• A o E

Tänkte på alla som hävdar att de inte har råd att gå till tandläkaren (inte just du utan i allmänhet). Som student eller annan med ont om pengar är det en bra idé att om möjligt gå till tandläkarstuderande när man ska på undersökning. De undersöker extremt noggrannt och har en handledare som kollar att de gör rätt. Visst det tar mycket längre tid än vanligt besök, men man blir noggrannt genomgången och det är mycket billigare! Ett litet tips till den som behöver snåla...

• Anonym (Rädd)

Tack för er uppmuntran, ska ta mod till mig och ringa på måndag.

• Vilhelmina

Det behöver verkligen inte vara så illa som du tror.

Min man gick inte till tandläkaren på många år. Hade inga hål för det, bara en del tandsten.

Själv går jag varje år, och behöver nästan varje gång göra minst en lagning.

Jag skulle tro att min tandborstning är betydligt noggrannare än min mans är. Så hål eller inte beror inte enbart på hur noga du skött din mun, eller hur ofta du har besökt tandläkaren.

Lycka till, det kommer att kännas bättre efteråt!

• Maggis Nervis
    A o E skrev 2007-05-11 23:53:52 följande:
    Tänkte på alla som hävdar att de inte har råd att gå till tandläkaren (inte just du utan i allmänhet). Som student eller annan med ont om pengar är det en bra idé att om möjligt gå till tandläkarstuderande när man ska på undersökning. De undersöker extremt noggrannt och har en handledare som kollar att de gör rätt. Visst det tar mycket längre tid än vanligt besök, men man blir noggrannt genomgången och det är mycket billigare! Ett litet tips till den som behöver snåla...
    Vad cool, finns det i alla städer?
    *Vilda babyn i magen och Vilda barnet utanför*
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (hål): nja, jag har väl haft några hål, men inga problemtänder direkt.
    Har vita jämna tänder, så ingen tror att jag har problem, men tittar man inne i munnen ser det hemskt ut (vad jag kan bedöma) tandsten, spricka? i en tand mm...
  • Anonym (HÅL)

Jag tycker precis som alla andra att du ska boka tid till tandläkaren. Jag har extrem tandläkar skräck och har inte varit där på säkert 10år, men så fick jag ont i en tand och var tvungen att gå.
    Nu håller jag på att torfyller tanden och har även gjort undersökning. För att laga alla mina tänder så kommer det att gå på ca 12.000. Inte roligt men nu har jag tagit steget och dom är jätte snälla mot mig. Talade om att jag var rädd för att gå dit och dom antecknade det i min journal. Betalningen gör jag varje månad som delbetalning. Skulle aldrig ha råd annars.

Lycka till nu och boka tid på måndag!

• voice

Boka en tid så snart det går, tycker jag. City Dental kan säkert vara OK. Är du rädd så berätta det när du beställer tid så de bokar dig till "rätt" person.

Precis som många här skrivit så tror jag inte heller att du ska ta ut något i förskott. Det tar minst ca 4 år innan ett litet hål blir så stort att det kan vara knepigt att laga, och lite tandsten är ju lätt fixat. Har du mycket tandsten så be om en tid till tandhygienist så blir det billigare. Är det bara lite så brukar det ingå i priset.

Visar det sig trots allt att du har en del hål så brukar det gå bra att laga dem lite efterhand. det är sällan bråttom!

Lycka till!

Svar på tråden Massa hål i tänderna!