• anno71

Nekad tillsvidare tjänst pga grav?

Hej

Jag är anställd av bemanningsföretag och uthyrd till ett företag som muntligt garanterade mig tillsvidareanställning när kontraktet från bemanningsföretaget upphörde. Har nu arbetat där sedan Feb.

Blev oplanerat gravid ungefär samtidigt, och stod i valet och kvalet länge hur jag skulle göra. Behålla eller inte. Moderskänslorna segrade. Tidigare i veckan berättade jag för min chef om min situation. Fick då till svar att nu kunde dom inte garantera en tillsvidareanställning för mig, och de skulle fundera en vecka först och sen lämna besked.

Någon mer med erfarenhet av detta? Vad är det som gäller, vilka rättigheter har jag? Har jag några, eller ska jag snällt acceptera ok jag får gå på pga att jag är med barn?

Chefen sa t.o.m. att de hade tänkt erbjuda mig tjänsten nu i slutet av Maj. Jag tolkar det som om jag hållt tyst så har tjänsten varit min....

Hoppas att någon kan svara. Känner mig nästan pestsmittad pga att jag är gravid...

• Svar på tråden Nekad tillsvidare tjänst pga grav?
  • mamsen76

Iofs så måste ett anställningsavtal vara skriftligt så där klarar han sig nog undan men jag tycker att du ska ringa facket och få råd för det är faktiskt olagligt att diskriminera pga graviditet

På sophögen låg en giraff......
  • Jennyrockar

Muntligt avtal gäller, är det inte så? hör med facket annars.

Å grattis till graviditeten!!

~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • mamsen76

Anställavtal + köp av fast egendom skall enligt lag vara skriftliga

• Sassajajja

Jennyrockar och mamsen76: Jo, muntligt gäller, enligt arbetsrättsjuristerna på mitt företag. Jag är chef och det är jättenoga att man inte lovar något muntligt eftersom personen då kan hävda en anställning.

Däremot så är det väldigt svårt, förmodligen nästan omöjligt, att bevisa att man har fått ett muntligt avtal.

• Mogika

Som sassajajja skriver är det svårt att bevisa ett muuntligt avtal, det är oxå otroligt svårt att bevisa att det är pga graviditeten som du inte får fortsatt anställning.. Tyvärr hade det nog varit bättre för dig om du inte sagt nåt tills allt va klart.. Men vi får hoppas att dom ändå vill anställa dig!
    Lycka till!

Vi ska bli mamma och pappa!
  • lillaälgfrun

E det inte så att man inte kan nekas anställning pga grav? Det kan man väl anmäla som dirskriminering?

• Mogika

Det är sant att man inte får nekas pga grav, men det är svårt att bevisa att det är just därför du blev nekad. Arbetsgivaren kan ju säga att det är för en massa andra orsaker..

Vi ska bli mamma och pappa!
  • Dixie

Du kan nekas ett vikariat om du inte kan fullfölja vikariatet (ex pga graviditet) men inte en fast anställning. Ta kontakt med Jämo - jag fick bra hjälp där när min chef vägrade att ge mig löneökning eftersom jag hade varit föräldraledig - jag fick rätt och dessutom såg Jämo till att hon fick göra en lönepolicy, vilket inte fanns tidigare!

• KarinReg

Hej!

Kämpigt .. Men som jag förtått det utgår man ifrån att det är du som har rätt i en tvist med en arbetsgivare och därför är det arbetsgivaren som måste bevisa motsatsen.

Så du har kanske en chans! Kontakta definitivt facket!

/Karin

• Mokasin

Anmäl! till jämO. Du kan inte vara säker på att facket orkar driva det...Om du inte har ett riktigt fack vill säga. Har du någon som kan vittna om detta muntliga löfte? Alltså; kan du bevisa att du blivit lovad jobbet muntligt? I så fall är det ingen tvivel om att du får rätt och arbetsgivaren tvingas betala ut skadestånd...

Kämpa på!

/Mokasin

• mamsen76
    Sassajajja skrev 2007-05-14 08:15:05 följande:
    Jennyrockar och mamsen76: Jo, muntligt gäller, enligt arbetsrättsjuristerna på mitt företag. Jag är chef och det är jättenoga att man inte lovar något muntligt eftersom personen då kan hävda en anställning. Däremot så är det väldigt svårt, förmodligen nästan omöjligt, att bevisa att man har fått ett muntligt avtal.
     Oj, fel av mig, vilken dålig jurist jag är Det var 100 år sedan jag läste arbetsrätt så jag får försvara mig med det.
  • anno71

Tack för alla svar. Jag har inte fått något svar från min arbetsgivare än. Men jag har funderat på detta, och jag ska nog gå vidare med det om jag inte får en anställning. För jag vet om jag inte får stanna, så är det pga grav och inget annat.

Svar på tråden Nekad tillsvidare tjänst pga grav?