Vilket straff för olaga hot?
Jag och min man blev utsatta för hot för lite mer än 2 år sedan. Ärendet ligger just nu hos kammaråklagaren så vi väntar på hans åsikt. Enligt några av de poliser som handlagt ärendet så är det inget snack om saken, mannen talade in hoten på telefonsvararen så vi har ju bevis och han har erkänt att det var han som ringde. Han hotade bland annat att vi aldrig skulle vara säkra, han hade kompisar överallt osv osv osv.
Det vi funderar kring vad är straffet för olaga hot och vad är rimligt i skadestånd för kränkning och sveda/värk? Vår advokat vill att vi ska fundera på det.
Jag fick gå i terapi i ett halvår, jag vågar inte åka till den stad där de brukar befinna sig fastän det är den närmsta större staden. Jag drömmer fortfarande mardrömmar om honom, håller koll på alla bilar som är av det märket som han har, vågar inte gå på större tillställningar där han skulle kunna befinna sig och liknande.
Jag har ingen aning och nu börjar det dra ihop sig...
någon som gått vidare till rättegång och begärt skadestånd för sveda, värk och kränkning? och vad har era banemän fått för straff för olaga hot?