• muulinn

Kortison = Vätskedrivande???

Hej!

Jag tog för två veckor sedan (som alla vårar) en kortisonspruta (Depo-Medrol, intramuskulärt) för att dåmpa mina allergisymptom. Tyvärr har jag sedan dess behövt stiga upp 2-3 gånger per natt för att kissa. Någonting som jag aldrig upplevt tidigare (med undantag för någon extra vild utekväll )

Jag har försökt läsa bipacksedel och även information på FASS angående kortisonets möjliga vätsekdrivande effekt. Jag har inte funnit någonting som bekräftar min teori att mina nyvunna, nattliga kissningar har med kortisonet att göra.

Jag har försökt allting... tror jag. Jag har undvikit att dricka vätska och äta efter 18. Jag har druckit efter 18. Jag har kissat innan jag går och lägger mig... allt!

Så nu vänder jag mig till er Är det någon här på FL som har upplevt liknande effekt av kortison, eller som kanske har en annan förklaring till varför jag fått detta sömnstörande moment.

Alla erfarenheter välkomnas!

//muulinn

• Svar på tråden Kortison = Vätskedrivande???
  • Lill fjant

Hmm, jag t r o r att det kan vara vätskedrivande. Fick själv 3 st kortisonsprutor under 3 dagars tid och det tog några dagar, men sen...rena rama niagarafallet. Gick och kissade flera ggr och ofta under den dagen/natten. Men om det var p g a kortisonet svär jag inte på, men jag misstänkte den starkt.

• vagabond77

Utan att backa upp mitt inlägg så trodde jag det var tvärt om. Att man hade lättare att binda vätska i vävnaden etc. med kortison.

• Lill fjant

Japp, det binder nog först, men sen när det släpper...oh my god!

• muulinn

Lill fjant & vagabond77:

Tack för era svar
    Då får jag helt enkelt avvakta tills kortisonet slutat verka och hoppas att effekten med kisseriet också avtar.

• AMV

Har upplevt samma fenomen, det bara forsar ut vatten. Jag nämnde detta för min läkare som tyckte det var jättekonstigt eftersom kortison snarare binder vatten.
    En hemmasnickrad teori jag har är att om man haft inflammationer och/eller svullnader i kroppen så släpper detta pga kortisonet och överflödig vätska släpps ut...

• muulinn
    AMV skrev 2007-05-12 09:20:33 följande:
    Har upplevt samma fenomen, det bara forsar ut vatten. Jag nämnde detta för min läkare som tyckte det var jättekonstigt eftersom kortison snarare binder vatten.En hemmasnickrad teori jag har är att om man haft inflammationer och/eller svullnader i kroppen så släpper detta pga kortisonet och överflödig vätska släpps ut...
    Hej!

Skönt att höra att jag inte är ensam om att ha upplevt det här problemet i alla fall.
    Hur länge dröjde det innan det släppte?

///M
  • vagabond77

Kortison trixar med njurarna (bildar kortisol?) kanske därför det påverkar urinmängden. Kortison kan även utlösa diabetes, ett tecken vid diabetes är ökad urinmängd. Så kortisonet kan nog trixa med urinet i kroppen.

• Eisa

Kortison binder ju vätska...

• Evve81

Jag äter kortison och jag har lagt på mig MASSOR med vätska.

• SeTa

Så länge man tillför kortison samlar man på sej vätska.
    Hur det funkar sen vet jag inte. Har fått åtskilliga kortisoninjektioner i lederna men har aldrig märkt av något större kissande.
    Att kortison binder vätska, det vet jag däremot.

Svar på tråden Kortison = Vätskedrivande???