hur länge blommar penséer?
Ja, vill bara veta om de blommar hela sommaren eller om de blir tråkiga snart...
Ja, vill bara veta om de blommar hela sommaren eller om de blir tråkiga snart...
Långt in i juli brukar mina blomma fint, bara man plockar bort de vissna blommorna! Min favvoblomma!
Är det någon sort som blommar mer än någon annan? Ska på plantagen nu och handla så jag vill inte handla fel.
Det beror på hur du sköter dem! De mår bra av att klippas ner,så de inte blir för gängliga,och blomknoppar med skaft skall klippas bort!
Mina blommar ändå till det blir snö, men man måste vara noga med att plocka bort visset så de inte hinner att sätta frö. Då går kraften åt till det istället. Däremot brukar de bli långa och rangliga efter ett tag, därför brukar jag köpa små minipenséer som håller sig liiite lägre iallafall.
Ska knopparna klippas av?
Inte knopparna, utan vissna blommor...
Då fattar jag! :) känner mig lite blåst..
tackar!
Nu ska jag ut och se vad det blir för underbara färger som får förgylla trädgården :D
Förr, innan penséerna var så väldigt 'avlad' , sade man att de blommade till högst midsommar. Men dagens varianter blommar hela sommaren och långt in på hösten om man håller efter utvissnade blommor. Blir de för skrangliga, är det bara att nypa ner dem så kommer de igen
!
Jag gillar penséer eftersom de klara många, många minusgrader, så man kan börja jättetidigt!
Sedan när frostrisken är över, brukar jag komplettera med petunior eftersom de blir så enormt stora och färgglada och oxå blommar hela säsongen.
(I år tjuvstartade jag med petunior ute i rabatten och i urnor redan i början av maj och än har de överlevt och är hur fina som helst! Hoppas på att växthuseffekten håller frosten borta
Bor strax väster om Stockholm, kanske ska tilläggas)
Mina penséer som står på skuggsidan vid ytterdörren, blir snabbt skrangliga. Men de som bor i balkonglådan i sydväst och lever i värsta solhettan (när nu solen behagar titta fram ), de håller sig låga och tätblommande...
Jag brukar köpa små penséer och de blommar fortfarande i juli, då brukar de ha blivit höga.
Såhär såg de ut 2005 och 2006. I år har jag dem växande lite vilt på berget istället, de har självsått sig.
www.flickr.com/photos/nylynx/412513561/
www.flickr.com/photos/nylynx/412525458/