• Jesster

Glasswienerbröd

Är det någon som vet hur man på ett ungefär kan göra vaniljkrämen som är i glasswienerbröd? Den är så vansinnigt god och len

• Svar på tråden Glasswienerbröd
  • Jesster

Det är ett sorts weinerbröd som är delat med en god vaniljfyllning emellan.

• neoaliya

Tyvärr inte, men....mumma vad goda dom är. Lägg gärna in recept om du har/får

• Jesster

Jag har googlat men hittar bara bagerier som inte avslöjar sina "hemliga recept", men jisses, någon måste ju kunna det eller åtminståna kunna efterlikna det!

Det är ju inte vanlig vaniljkräm och inte grädde med vaniljsmak.

• lata kocken Johanna

glasskräm brukar man kalla en blandning av hälften vispad grädde och hälften vaniljkräm

• Mistyday

bara smakat engång tidigare.. i Rättvik och de var helt fantastiska =)

• lata kocken Johanna

vanlig wienerdeg - 27 lager smör

• Emzas

om man ska göra mjölkfri wienerdeg.... ska man köra mjölkfritt margarin eller smör?

• lata kocken Johanna

mjölkfritt margarin går jättebra att baka på (det finns ju inget smör som är mjölkfritt - det består ju av mjölk)

och sen får du lite problem att göra glasskrämen - grädde finns tyvärr inget tillräckligt bra ersättningsmedel för

• Emzas

Keljo hade kommit med ett litet paket som kallades smör... mkt bättre att steka i, margarinet blir så vattnigt... jag är bara låglaktos så det finns ju låglaktosvispgrädde... får väl försöka iaf....

• lata kocken Johanna

keiju har ett LAKTOSfritt smör det är en jäkla skillnad mot MJÖLKfritt

*morrar på att så många använder fel beteckning* det kan leda till allvarliga sjukdomsfall om en mjölkallergiker får i sig mjölk för att folk tror att -laktos och -mjölk är samma sak

• honky tonk blues

Jag jobbar på bageri.. och vi har nog den goda vaniljkrämen du menar..

Det är stora säckar med vaniljkrämspulver som vi blandar med kallt vatten. Finns inte att köpa i småpack som "privatperson".

• Jesster
    honky tonk blues - Tack ändå!

Jag tror jag ska prova vad lata kocken Johanna skrev (TACK!)
  • Jesster

Nu har jag provat och det blev faktiskt slående likt
    Farligt gott!

• Laire

Skulle du inte kunna lägga ut receptet du körde på? Har aldrig hört talas om bakverket, men det låter gott!

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Laire

Och gärna också formen på det hela, eller om du har en bild

• Jesster
    Laire: Recept...? Jag provade det som jag skrev att jag skulle prova, det som lata kocken Johanna skrev i tråden, hälften vaniljkräm, hälften vispad grädde. Wienerbröd köpte jag

Hur glasswienerbröd ser ut i bagerier: http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.vasterbottensmuseum.se/oar/bilder/ka_gotas_wienerbrod.jpg&imgrefurl=http://www.vasterbottensmuseum.se/oar/kafeer/lycksele.html&h=149&w=200&sz=6&hl=sv&start=20&tbnid=J-matNgDRecjuM:&tbnh=77&tbnw=104&prev=/images%3Fq%3Dglasswienerbr%25C3%25B6d%26start%3D18%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26sa%3DN
  • Laire

Ja vaniljkrämen är jag med på, den brukar jag använda själv i tårtor (underbar med jordgubbsgrädde)

Det var främst hur man skulle göra men wienerbröder, om du köpte, gröpte du bort den gula vaniljkrämen eller?

Svar på tråden Glasswienerbröd