• josida

Hur får man 4-åring att sluta med nattblöja?

Min dotter slutade med blöja på dagen när hon var ca 2,5 år.
    Nu är hon drygt 4 år och har fortfarande blöja på natten.

Har försökt flera gånger att ta bort blöjan, men då kissar hon på sig och vaknar inte ens av det. Brukar ta upp henen vid 22-tiden och låta henne kissa på toa. Men ändå är det blött på morgonen. Och ibland har hon redan kissat vid 22.

Hon får inte dricka på kvällen, det sista hon dricker är mjölken till middagen, ca 17.30. Ser alltid till att hon kissar precis innan hon lägger sig.

Eftersom det inte funkar så får hon ha blöja för jag orkar helt enkelt inte tvätta lakan varenda dag...

När slutade era barn med blöja på natten och har ni något tips vad man kan göra?

• Svar på tråden Hur får man 4-åring att sluta med nattblöja?
  • Mickis74

Vår dotter fyller 4 i juli och är torr på natten sen ca 1-1½ månad tillbaka....o det kom på hennes egna önskemål att inte behöva ha blöja på natten.

Hon kissar det sista hon gör innan hon lägger sig och det har hänt 3 olyckor i säng på dessa månader...nu vaknar hon själv när hon behöver upp och kissa.

Vänta ett tag till du...hon kanske bara behöver mer tid att bli mogen för det.

• mammiz77

Hej!

Vi har precis samma problem som ni.
    Det är så otroligt olika våran äldsta tjej som är 5 har oxå blöja på natten det är precis som du skriver här ovan,precis så är det med våran tjej med, det spelar lixom ingen roll att hon inte dricker efter kvällsmaten att man låter henne kissa innan sänggående osv.Brukar oxå ta upp henne vid 22 för att kissa och ibland är det blött redan då.

medans hennes lillasyster själv sa till när hon var 2,5 år att nä nu behöver jag ingen blöja längre på nätterna och det behövde hon inte heller.Hon har aldrig kissat i sängen på nätterna.

Här där vi bor gör dom inget förrens dom fyllt 6 år iaf så det är väl bara och vänta och se.

• mammiz77

Hej igen!

Jag läste nånstans att man inte skulle sätta på dom blöja men
    våran tjej får nu ha det ett tag för man orkar inte tvätta varje dag vilket jag gjort i typ ett år,några dagar har man dock sluppit men det är inte många.hon är helt enkelt inte mogen vi får pröva i höst igen.Det är ett ganska vanligt problem och så är det ärftligt.
    Sök info på google.

• Mira29

Har inget bra tips, men min pojke var torr på natten före dagen,  jag luftade honom välldigt ofta, välldigt ofta,, vet inte om det spella någon betydelse kanske bara hade tur ,han var utan blöjor vid 2 års ålder, men man ska nog tragla tidigt med påttan, och hitta på olika bra saker med att sitta där och ge kisset till påttan osv osv ,kanske runt året eller då dom klarar att gå själva kan vara tid att börja,, finns det något så goit som en blemmel fri len fin knubb rumpa

• J N

min dotter har vart helt torr sen 3 år. vi började på dagen när man är hemma . sen på natten lät vi henne sova utan med kissunderlägg. såpklart det händer nån olycka då å då men det man kan göra är att ta upp dom 2-3 gånger under natten. barnen fortsätter oftast sova iaf och annars brukar det inte vara så svårt att somna om. jag tror det kommer funka alldeles utmärkt. man kan iaf testa!

• josida

J N - Skulle kanske funka om jag ställer klockan och går upp 2-3 ggr per natt, men jag orkar inte... jobbar ju heltid och måste få sova på natten...

• J N

jo jag förstår det, men samma sak för mig. men jag ville verkligen få henne att sluta med blöja. det är ju upp till varoen.

• Smuliz

Jag har samma problem, hon har varit blöjfri dagtid i 1 år nu, men nattetid går bara inte... Blöjan är torr några dagar i veckan, men ibland är den tung. Hon vaknar direkt när hon kissat i blöjan, går och slänger den i sop-påsen, tar på sej trosor och går och lägger sej igen Ingen jag har pratat med har varit med om liknande.

Min dotter vill inte ha blöja så vi får smyga på den när hon somnat.

Och jag testade i vintras att sluta med blöja på natten, men efter en veckas test, med sängkläds-byten varje natt, och duscha av henne varje natt, tröttnade jag och sa: Hon får ha blöja på natten till hon är 20år. haha

Nu har jag pratat med olika BM och dagisfröknar, och alla säjer att det är en mognadsfråga, det kommer när hon är mogen för det. Och i och med att hon går och byter om till trosor själv, är det på G. Så sluta "jäkta" fram det, det kommer när det kommer. Ha blöja ändå, för man märker ju när det är torrt under en längre tid, då är det bara å testa igen.

Eller om man nu vill hålla på å tvätta å duscha varje natt får man göra det. Ja orkade inte med det eftersom jag jobbar också och behöver min sömn på natten.

Lycka till! Hur du nu än väljer att göra!

Svar på tråden Hur får man 4-åring att sluta med nattblöja?