• Catta80

Lag som säger att hyresvärdar MÅSTE sätta in brandvarnare??

Hejsan!
    Efter en katastrof i lilla Hallsberg nu på lördagsmorgonen den 12/5 sitter jag nu och funderar på om det finns en lag som säger att hyresvärden är tvungen att installera brandvarnare i alla lägenheter och trappuppgångar?

Kan någon svara på detta??

Kram en tacksam Catta

• Svar på tråden Lag som säger att hyresvärdar MÅSTE sätta in brandvarnare??
  • Marvelina

är inte hundra, men jag vet att vår brf installerade det i alla lägenheter för några år sedan och har för mig att det var för att det kom en ny lag.

marvelina - not new and definitely not improved
  • Marvelina

alltså att det var föreningen (=fastigheten), inte den indiviuella lägenhetsinnehavaren som var skyldig att se till att det fanns. Så då borde det vara hyresvärden i HR. 

marvelina - not new and definitely not improved
  • Lina med Liten

Ingen aning om det är lag på att hyresvärden ska fixa det. Men det har funnits i alla hyreslägenheter jag haft iaf...

• Losa

Jag har precis för mig att det finns en lag om det. Var på brand info på jobbet förra veckan på ett service hus,visserligen, men där hörde jag att fastighets ägaren var skyldig att sätta in brandvarnare.

• W W

där jag bodde förut (5 månader sen) så fanns det ingen brandvarnare..
    men jag anser att om det nu inte finns så köp en!! det är en billig livförsäkring och det finns å få tag på nästan överallt.. när jag flyttade in och såg att det inte fanns någon så var det det första som stod på inköpslistan, den satt på väggen redan samma kväll.. vägrar sova annars, kan ju hända vad som helst och jag har ingen lust att brinna upp.. finns bättre sätt att dö på isf..
    kanske ska tillägga att det var i studentkorridor och att det faktiskt fanns branvarnare ute i korridoren, men att det inte fanns på rummen.. dumt.. brandvarnarna gick dessutom igång typ 1-2 gånger varje månad.. så det hade behövts på rummen också..

• målvakten

Många hyrslägenheter har satt in brandvaranre och kollar så dom fungerar årligen.

Hyresbostäder där jag bor har i alla fall det. Alla deras lägenheter har fungerande brandvaranre inte går i kontraktet.
    Vet dok inte om det är lag på det.

• brokig

Sen 2003 är det lag på att brandvarnare ska finnas i alla hem. Vems ansvar det är att sätta dit en vet jag inte, fastighetsägaren eller den boende? I hyresrätt borde det ju vara hyresvärden, och i hus är det husägarens ansvar, men bostadsrätt vet jag inte hur det är med.

• Catta80

Vi bor ju i en hyresrätt fast en privatperson....alltså inte ett stort bolag

• W W

glömde att skriva att branvarnaren som fanns ute i korridoren bara fungerade ibland.. o att man inte hörde den på rummen om man sov =(

• Kristin24

ja det ska finnas i alla hyresfastigheter...jag kollade upp detta när vi flyttade in här för vi hade ingen. Pratade med vaktmästaren och han installerade en nästa dag, kostnadsfritt.
    Det finns en lag på det...för det drabbar ju hela huset om det börjar brinna.

Go och glad Kexchoklad
  • Lysmasken

Det är fastighets ägarens ansvar att det finns CE-märkta brandvarnare. Oavsett det är en privatperson som hyr ut eller ett stort hyresföretag

• dazeds

det är hyresvärdens uppdrag, men som sagt. det är inte dyrt att skaffa en själv om värden är långsam. har man privatvärd brukar detta vara ett vanligt problem...deras långsamhet i utgiftfrågor alltså.

Ansvarsförhållandet mellan ägare och nyttjanderättshavare (vanligen fastighetsägare och hyresgäst) kan lämpligen klargöras i hyreskontrakt eller någon annan form av avtal mellan parterna. Om inte annat avtalas bör ägaren svara för installationen av brandvarnaren medan nyttjanderättshavaren svarar för skötseln av denna.

• Catta80
    Lysmasken skrev 2007-05-12 15:34:05 följande:
    Det är fastighets ägarens ansvar att det finns CE-märkta brandvarnare. Oavsett det är en privatperson som hyr ut eller ett stort hyresföretag
    Hur vet du det lysmasken?

Finns det nåt på nätet som går att skriva ut?? (har en snål hyresvärd)
  • muulinn

Enligt mitt hyreskontrakt är det mitt ansvar att se till att brandvarnaren i min lägenhet har fungerande batterier och därmed uppfyller sin funktion. Brandvarnaren i sig har hyresvärden installerat.

Det här dokumentet säger att den som äger en bostad ansvarar för att det finns fungerande brandvarnare i bostaden. Tydligen tillkom den här lagom 2003, dock endast i Västra Götaland... någon som vet om det även är nationellt?

www.raddning.com/pdf/brandvarnare.pdf

"För dig som har hyreslägenhet innebär detta att du har rätt att få brandvarnare installerad av den som äger och förvaltar fastigheten du bor i. Men det är din skyldighet att se till att den fungerar".

• The Arrow

Hos oss så sa dom till oss att det var vårt eget ansvar och att vi var skydliga (alltså att vi måste) sätta upp en brandvarnare själva. Det var inget dom stod för eller kontrollerade. Tyckte det var lite skumt, för då vet man ju inte om den kanske sängrökande grannen tar sitt ansvar!! Hua!!

Vi köpte en på Willys för 59 spänn och då ingick batterier.

• Lysmasken

Vet faktiskt inte om det finns på nätet men det gör det säkert. Anledningen till att jag vet detta är pga min första hyresvärd. Det fattades en brandvarnare och då sa han att det är deras ansvar.

Svar på tråden Lag som säger att hyresvärdar MÅSTE sätta in brandvarnare??