• Anonym (barnbarn)

Sälja mormors hus?

Jag är lite smått irriterad på mina släktingar.

För ett tag sedan flyttade min dementa mormor till ett demensboende och lämnade då sitt hus, som hon bott i sedan 70-talet. Min morfar är död.

Det har varit min mamma som har hjälpt min mormor att ta hand om sina affärer, betala räkningar, läkarkontakter o.s.v. Min mamma har dock blivit mycket allvarligt sjuk och ligger nedsövd i respirator. Det är under den här tiden som mormor har fått plats på ett demensboende och flyttat dit.

Nu vill min moster och mina morbröder sälja mormors hus. Jag vet att min mamma hade andra planer för det (köpa det av mormor (som ju faktiskt äger huset) och köpa ut sina syskon och sedan renovera huset). Nu är det kanske inte så aktuellt längre, men jag blir så förbannad på mina släktingar som bara tänker köra över min mamma och sälja huset nu.

Vad jag undrar är om de kan göra så? Kan de sälja en annan människas hus, fast hon är dement? Hur fungerar sådant?

• Svar på tråden Sälja mormors hus?
  • Lina med Liten

Jag vet verkligen inte hur det är men jag kan tycka att det låter konstigt om en släkting kan sälja utan din mormors medgivande. Dement el inte, hon äger ju huset!

• Anonym (barnbarn)

Ja, det är så jag resonerar. Min mamma hade planerat att köpa huset av mormor och sedan köpa ut syskonen på något sätt. Men jag vet inte hur det är när det gäller dementa personer.

• Armine

Tror inte de ska sälja huset utan en fullmakt eftersom din mormor fortfarande lever. Har inte din mormor en godeman?

• Anonym (barnbarn)

Den som har fungerat som god man är ju min mamma, som ligger nedsövd i respirator för tillfället.

• Anonym (E)

Tror inte att de bara kan sälja huset sådär. Det krävs en fullmakt tror jag.

• Lina med Liten

Men hon är väl myndig nog att ta hand om sina egna affärer? Jag menar även om hon får hjälp så är hon ju inte "omyndig" på ngt sätt. Har hon god man el ngt sånt? Du får ursäkta om jag inte riktigt vet vad termerna heter, hoppas du förstår hur jag menar... Fundering på det du skriver. Köper din mamma huset av mormor behöver hon då köpa ut syskon? Gör man inte det bara när man ärver??

• Anonym (barnbarn)

Skulle de andra syskonen kunna skaffa en sådan fullmakt? Om det är min mamma som fungerar som god man, men som ju nu ligger nedsövd i respirator?

• kath

Om din mamma är god man och nu själv är dålig så måste det utdömmas en ny god man. Dina släktingar kan inte sälja huset utan mormordens godkännande och eftersom hon står under god man, denne samtycke. Kontakta tingsrätten (tror jag) för att utse en ny god man.

• Armine

Du kanske kan ringa socialtjänsten och fråga hur man går till väga.

Kan inte du förmedla din mammas önska till hennes syskon och i allafall be dem vänta med att ta sånna beslut. Frågan är ju om de ens kan göra det utan din mammas medgivan, om din mamma fungerar som god man. Om din mamma inte kan ha den funktionen längre måste det ju utses en ny god man till din mormor.

• Anonym (barnbarn)

Får hoppas då att syskonen inte bara kan gå bakom ryggen på min mamma och göra så här. Är så irriterad

Svar på tråden Sälja mormors hus?