Nu har han äntligen däckat!
Min man är äntligen däckat i soffan. Ja det låter hemskt att jag skriver "äntligen" men så känner jag det. Varje helg dricker han sig full och somnar. Förr så gjorde jag allt för att han skulle förstå hur illa det gjorde mig och vår relation; jag bönade och bad, gapade och skrek, grät och hotade. Inget hjälpte. Nu väntar jag bara på att han ska däcka så jag och vårt barn kan ha en mysig kväll tillsammans.
Hur blev jag sådan här? En sån hemsk person som "längtar" efter att min man ska däcka av alkohol? En person som inte längre orkar bry sig ifall han gör det? Allt jag orkar bry mig om är att vårt barn ska få så mysiga helger som möjligt, trots att pappa inte är mer än fysiskt närvarande.
Jag vill inte lämna honom, han är underbar när han är nykter och han slår mig inteeller blir otrevlig på andra sätt när han är full, han bara somnar. Frågar mig själv om det är så här som jag vill leva mitt liv? Om det är så här jag vill ha det. Jag vill ha honom, men inte som han är nu, på helgerna. Vet inte vad jag ska ta mig till. Vet inte vad jag ska göra.
Tanken att lämna honom har förstås kommit, men jag vare sig vill eller vågar. För han kommer ju att få ha sitt barn varannan helg. Hur ska jag kunna lita på att han tar hand om vårt barn och inte bara super sig full och somnar ifrån barnet? Jag känner mig låst och fast ibland. För barnets bästa stannar jag kvar, även om det känns tungt ibland. För om inte jag är där; vem ska då ta hand om barnet och ge det fina helger?
Döm mig inte och säg inte att jag ska lämna honom. Jag vill inte och orkar inte ha något bråk. Jag behövde bara skriva av mig lite, för jag berättar inte för någon utanför om detta.
Tack för att du orkade läsa.