• teha

Vad får era barn se för filmer?

Får era 5 åriga barn se på tex spiderman och X-men filmerna, alltså de som inte är tecknade? En jag känner tyckte det var konstigt att hon inte fick ta med sig sin son på 5 år på spiderman 3 ikväll. Filmen är från 11 år, men tillsammans med en vuxen får barnen vara 7 år.
    Själv tyckte inte jag det var konstigt att det var så, ska en 5 åring titta på såna filmer egentligen? Och framförallt när barnet är rädd av sig och inte ens vågar ligga själv i sitt rum och sova på natten så nu har hon ställt in hans säng till hennes sovrum!

• Svar på tråden Vad får era barn se för filmer?
  • levandecharader

Jag tycker att du resonerar helt rätt!
    Mina barn skulle inte få se dem heller. Inte heller 7 års åldern.

• Majsan70

Mina barn har alltid fått titta på det mesta. Vi har inga regler, utan det vi tittar på får de titta på.

Däremot visade min nu 12 åriga dotter att hon sov sämre när hon tittat på typ andarnas makt som är verklighetsbaserat eller hur man säger. Då valde vi tillsammans bort de programmen under en liten tid.

• honky tonk blues

Vet inte riktigt vad jag tycker, beror på barnet tror jag..? Man känner ju sina egna barn bäst så man vet väl vad som är lämpligt och inte. Endel har ju väldigt livlig fantasi och blir rädda lätt, andra påverkas kanske inte alls.
    När jag växte upp ägde min pappa en videoaffär, jag tittade på skräckfilmer redan när jag var runt 8 år och kan inte påstå att jag påverkats av det, förutom att det var mer spännande då, tappade lusten till film helt å hållet när man blev större, man hade ju ingen spänning av det längre.

• honky tonk blues
    Majsan70 skrev 2007-05-12 19:18:19 följande:
    Mina barn har alltid fått titta på det mesta. Vi har inga regler, utan det vi tittar på får de titta på.Däremot visade min nu 12 åriga dotter att hon sov sämre när hon tittat på typ andarnas makt som är verklighetsbaserat eller hur man säger. Då valde vi tillsammans bort de programmen under en liten tid.
    Såna program (och filmer) kan jag hålla med om.. Jag kan faktiskt bli lite rädd av sånt själv än idag. Så sånt tycker jag inte barn borde titta på.
  • Majsan70

honky tonk blues skrev 2007-05-12 19:21:33 följande:

Såna program (och filmer) kan jag hålla med om.. Jag kan faktiskt bli lite rädd av sånt själv än idag. Så sånt tycker jag inte barn borde titta på.
    Precis.
    Vanliga filmer kan man förklara tidigt för barnen att det är si o så o man kan visa hur film görs osv. Men när det är verklighetsbaserat går det ju inte att förklara.
  • Familytime

Åldergränser hålls stenhårt i min familj! De finns ju faktiskt till av en anledning...

• teha

Jo man känner ju sitt eget barn bäst, men när pojken är rädd av sig och drömmer ofta mycket konstiga saker och inte vågar sova i sitt rum en enda natt så verkar det ju vara nåt som orsakar det och jag tror inte det blir bättre av att han tittar på våldsamma filmer.

• Majsan70
    teha skrev 2007-05-12 19:28:50 följande:
    Jo man känner ju sitt eget barn bäst, men när pojken är rädd av sig och drömmer ofta mycket konstiga saker och inte vågar sova i sitt rum en enda natt så verkar det ju vara nåt som orsakar det och jag tror inte det blir bättre av att han tittar på våldsamma filmer.
    Man skall ju absolut vara lyhörd för hur barnet påverkas. Hade mina barn blivit rädda av skräckfilmer så hade vi inte heller tittat på såna. Vi hade oxå kommit fram till det tillsammans med barnet precis som vi gjorde med vår dotter o det här "spök" programmet.
  • honky tonk blues
    teha skrev 2007-05-12 19:28:50 följande:
    Jag skulle inte låtit mitt barn titta på såna filmer i så fall. Osäker på om jag ens låtit barnet titta på filmer den blev rädd för fast den haft "åldern inne".
Svar på tråden Vad får era barn se för filmer?