• aktuelle

inflammation i analsäckarna?

Hejsan, är det någons hund som haft problem med detta och kan berätta hur det ter sig? Jag misstänker att det är detta vår kines fått nu. Idag när husse var ut med henne så började hon blöda snett nedanför anus. Klämde och fick ut endel sekret. Det är nu som ett hål som är rött och blöder lite från och till. Jag har försökt tömma och även tvättat och baddat med alsolsprit. Något annat jag kan göra nu? Tänkte vänta och se hur det ser ut imorgon, är det dumt? Borde jag prata med en veterinär snarast möjligt? Tycker dock det lugnat sig lite efter jag badade henne, det verkar inte lika irriterat, men vovven slickar sig en hel del, känns inte sådär jättebra för läkningen. Har jag fel? Känner mig orolig, vill inte att vovven min ska ha ont och är rädd att det ska bli värre.. hur allvarligt är en inflammation? Kan jag vänta tills på måndag?

• Svar på tråden inflammation i analsäckarna?
  • aktuelle

någon? snälla ? :( *oroad*

• Elli77

hej, vet inte om jag kan hjälpa men vår hund har haft det flera gånger. Det har aldrig varit jättebråttom in till veterinären (alltså måndag borde ni åka in - men ni behöver nog inte åka akut). Oftast åkte vi in för han åkte "kana" på rumpan men en gång var det blod som kom ut också och då sa de att vi skulle komma in dagen efter. De klämmer ju ut sekretet och sen sätter de in en spruta med antibiotika om jag minns rätt.
    Hur som helst är det väldigt vanligt. Har ni något djursjukhus i närheten, de kan man ofta ringa även på helgen om du känner dig osäker (ring annars till någon större stad - råd kan de nog ge även om du inte ringer från orten).

• aktuelle

Elli77 : de hade ett mobilnummer jag kunde ringa på , men det var hela tiden upptaget så jag gav upp... ska testa under dagen imorgon och se vad de säger. När er hund blödde, kom det från analen eller från sidan om?

• Elli77

är så osäker - för jag kollade inte ordentligt. Men jag tror säckarna sitter precis innanför öppningen. så under låter konstigt. Tanken är ju att de skall tömmas varje gång hunden bajsar men ibland funkar inte det som det skall (om hunden är lös i magen t.ex) och då kan det bli inflammerat. Blir det mycket inflammerat och "fullt" kan säckarna spricka och då kan det tydligen bli rätt allvarligt. Men du, jag är verkligen osäker. Det var ett år sedan vår hund hade problem med det och jag lyssnade kanske inte så bra tyvärr.

• aktuelle

elli77: kanske är så att de spruckit.. fast samtidigt så läste jag någonstanns och då stod det att det ska finnas en egen mynning till säckarna som sitter just nedanför, men om jag kollar på andra sidan om analöppningen så ser jag ingen mynning, bara där hon blöder. kanske kan hända att det spruckit upp lite för att det blvit så fullt på ena sidan.. husse sa att hon verkade tömt när han var ut med henne, mest troligt tömde hon bara ena då..

Svar på tråden inflammation i analsäckarna?