• Tulpanblomman

Konstiga regler A-kassa

Jag var på en presentation som Poolia hade och det var mycket frågor om bemaningsföretag och A-kassa och då sa kvinnan från Poolia att man får ta två uppdrag från ett bemaningsföretag utan att det strular med A-kassan men tar du ett 3:de uppdrag så har du inte rätt till A-kassa efter det uppdraget är slut?!?!

Vad är det för korkade regler? och det gör ju att människor går hemma på A-kassa istället för att ta jobb det verkar ju som ett skämt alltihop tycker jag och särskilt med tanke på nya regeringen som vill sätta flera i arbete då känns ju dessa regler riktigt korkade!

• Svar på tråden Konstiga regler A-kassa
  • ressiwresseB

Hängde inte alls med.

• Premismamma

jag vet att man inte får stämpla upp om man är anställd hos ett bemanningsföretag

• skorpionen80

Det är bara för att vissa bemanningsföretag anställer personal när de behöver, och sparkar när de inte behövs längre. Sedan anställer de igen när de behöver mer folk...

• Tulpanblomman

2 anställningar sedan får man trubbel med a-kassan tex; får ett uppdrag på 2 mån hos poolia det blir ej förlängt, får ett nytt uppdrag på 3 mån hos samma eller något annat bemaningsföretag, om jag sedan får ytterligare ett uppdrag det 3:de på låt oss säga 4 månader, om detta ej blir förlängt och jag står arbetslös och måste nyttja A-kassan igen då får jag problem att få A-kassa enligt henne på Poolia.
    Vilken urusel förklarare jag måste vara eftersom ingen förstod! Hoppas att jag uttryckte mig klarare nu.

• mariah81

Min lillebror råkade ut för detta, han var anställd av Proffice och fick efter att ha varit på två (eller om det var tre, kommer inte ihåg) uppdrag som varat under drygt 1½ år ingen a-kassa när uppdragen tog slut och han blev arbetslös. Han har dock tidigare varit berättigad till a-kassa och fått det men inte den gången. Som tur är anställde företaget han jobbat hos under uppdragen honom efter någon månad (han fick dock ej fick ett öre från någon under dessa månader, trots överklagan till a-kassan).

• fenomena83

Alltså dom reglerna är ju ändrade nu. Fast det kanske beror på vilket bemanningsföretag man jobbar på iofs?
    Vet i allafall så här att min man fick jobb på ett bemanningsföretag och det var ett stort och seriöst (auktoriserat). Hade också hört om dessa knäppa regler så vi frågade både på bemanningsföretaget och på Arbetsförmedlingen och dom sa så här;

Att jobba på ett bemanningsföretag är som vilken annan anställning som helst. Du har ett anställningsbevis och har fast jobb antingen tillsvidare eller inom en viss tid och då står det på anställningsbeviset. Så länge du är heltidsanställd hos bemanningsföretaget så har du ett jobb så det finns ingen anledning till att stämpla upp och det gäller ju alla jobb! Man stämplar ju inte om man har ett heltidsjobb!
    Har man däremot deltidstjänst på ett bemanningsföretag så har man rätt att stämpla upp den andra halvan. Precis som med alla andra jobb.

På auktoriserade bemanningsföretag har man sk personlig lön, dvs en garantilön, minimilön, som man alltid får oavsett om man är ute på uppdrag eller inte. Alltså om företaget inte kan hitta ett uppdrag åt dig så får du lön ändå. Tillräcklig lön för att slippa stämpla upp (vilket du ändå inte skulle få eftersom du har en fast heltidstjänst), för den är ju högre än a-kassan.

Om man blir uppsagd från ett bemanningsföretag så får man a-kassa efter det (om du uppfyller arbetsvillkoret! dvs ha jobbat minst 80 timmar i månaden i sex månader. men det gäller ju också ALLA jobb!). Finns ingen anledning till varför man inte skulle få a-kassa om man nu uppfyller arbetsvillkoret. Uppfyller du inte det så får du dock inte någon a-kassa.

Det är ju så snurrigt och så många som missuppfattar men detta som jag har skrivit är alltså det som gäller.

Du får inte stämpla upp om du har en heltidstjänst, men det behövs inte heller eftersom du ändå får garantilön från bemanningsföretaget.
    Däremot får du stämpla upp om du har deltid, varför skulle du inte få det?
    Och a-kassa efter att anställningen är slut, jaa, det får du, om du uppfyller arbetsvillkoret.

Anställningen avbryts inte hipp som happ bara för att du inte har nåt uppdrag, den fortsätter hela tiden även om du inte har uppdrag!

Hänger ni med?

• Tulpanblomman

Fenomena83,
    skrev följande;
    "Anställningen avbryts inte hipp som happ bara för att du inte har nåt uppdrag, den fortsätter hela tiden även om du inte har uppdrag!"

det beror ju på om du får ett fast jobb hos ett bemaningsföretag, då löper det ju på, men du kan ju också bli anställd av bemaningsföretaget för just vissa uppdrag och då är det ju en helt annan sak då står du ju utan jobb när uppdraget är slut och behöver ha a-kassa. Jag var på en information i torsdags hos Poolia och det var hon som höll i det och jobbar på Poolia som berättade om detta. Jag ska kolla med min a-kassa i morgon vad som gäller.

• fenomena83

Javisst det stämmer ju, men det gäller ju också vilket annat arbete som helst, det är ju inget unikt för bemanningsföretag. Man kan ju ha kortare visstidsanställningar på andra företag också och då gäller samma sak att man kan inte hoppa mellan jobb hur som helst och fortfarande bli berättigad till a-kassa. Bara om man har dagar kvar då iofs fast man får inga nya om man inte uppfyller arbetsvillkoret.
    Till oss sa a-kassan att så länge man har dagar kvar så finns det inget som hindrar att man stämplar oavsett om man har jobbat på bemanningsföretag eller inte.
    Lite krångligt...
    men iaf det sa dom till oss när vi frågade och då var det byggnads a-kassa som sa det....

Tulpanblomman skrev 2007-05-13 21:42:40 följande:
    Fenomena83, skrev följande;"Anställningen avbryts inte hipp som happ bara för att du inte har nåt uppdrag, den fortsätter hela tiden även om du inte har uppdrag!"det beror ju på om du får ett fast jobb hos ett bemaningsföretag, då löper det ju på, men du kan ju också bli anställd av bemaningsföretaget för just vissa uppdrag och då är det ju en helt annan sak då står du ju utan jobb när uppdraget är slut och behöver ha a-kassa. Jag var på en information i torsdags hos Poolia och det var hon som höll i det och jobbar på Poolia som berättade om detta. Jag ska kolla med min a-kassa i morgon vad som gäller.
  • mariah81

Verkar som det är olika på olika ställen nästan. Min bror (medlem i Metall) var anställd av Proffice. Först tog det första uppdraget slut som var tidsbegränsat, sedan var han arbetslös i en månad (med a-kassa) sedan blev han återigen anställd av Proffice och fick ett nytt uppdrag. När detta  var slut fick han ingen a-kassa trots överklagan. Han hade båda dagar kvar och uppfyllt arbetsvilkoret, t.om. arbetsförmedlingen tyckte det var dåligt att han ej fick någon ersättning från a-kassan. (Men vad kan de egentligen göra.. )

• Tulpanblomman

Usch! vad jobbigt det här känns! Kan man neka att ta jobb hos bemaningsföretag p g a detta? känns ju lite som om man väljer mellan pest och kolera, tar jag inte ett jobb jag blir erbjuden så får jag ingen a-kassa, men tar jag jobb jag blir erbjuden så får jag ingen a-kassa ändå, p ga av detta problem, hur ska man göra?

• mariah81

Trots de problem som min lillebror fick jobbar jag nu hos Proffice... känns bättre med ett jobb hursomhelst. Det man kanske ska akta sig för är väl att vara anställd i flera omgångar hos ett bemanningsföretag (men är man arbetslös så vad gör man..?)
    Svårt är det ju iallafall då man gärna inte vill stå där utan några pengar om anställningen skulle ta slut..

• fenomena83

Kanske är olika hos olika a-kassor?

Men jag tycker absolut inte att det är en anledning till att neka jobb om man får ett hos bemanningsföretag. Man kan ju va med och tjata lite när man skriver anställningsbeviset och säga att man tex vill ha provanställning 6 månader och inte bara visstid för just ett uppdrag, och peka på dom här reglerna. För har man fast anställning, eller prov då, så kan dom inte kicka dig hur som helst även om dom inte har nåt uppdrag åt dig, då får du lön ändå?

Nån som förstår varför  a-kassan är så emot att ge ersättning mellan anställningarna även om man har dagar kvar? Det låter ju urkorkat.

Svar på tråden Konstiga regler A-kassa