• LillaMy72

Sambal oelek?

Hur ser sambal oelek ut och var i affären hittar man det? Vid kryddorna, eller?

• Svar på tråden Sambal oelek?
  • Sadie

Det ser ut som......typ som tacosås? Kanske... I en liten glasburk. Vet inte var affärerna brukar ha det...Men kanske där dom har chilisås och sånt..?

• Kristin24

en liten liten burk med rött innehåll...brukar stå vid soya och sånt. Mendet är bara att fråga ngn som jobbar där annars.

Go och glad Kexchoklad
  • Nitagirl

det är en glasburm med en röd etikett där det står samal oelek med vitt på.den finns vid hyllor där dom har ketchup o sånt.i willys ialf...vit lock e det på burken oxå..lycka till med letandet :)

• honky tonk blues

Det är krydda i flytande form.. Finns nog i kryddhyllan eller runtomkring där man har tacosgrejer. Fråga i affären.
    Finns nog nästan överallt vad jag vet.

• aktuelle

det är en låg genomskinlig glasburk med vitt lock med en röd/svart sumbol på. Etiketten är vit med svart och rött. Står klart och tydligt sambal oelek. borde finnas vid kryddorna eller vid soyan osv.

• aktuelle

som sagt, kryddan ser ut lite som salsa.

• LillaMy72

Oj vad många snabba svar! Tack så mycket! Jag trodde att det var på flaska men det är alltså en glasburk. Tack igen!

• isisisis

Det är typ halva priset i kinabutiker som i ICA affären!

Det är mald chilipepparsås i olja och salt.

Sås som står på borden på kinarestauranger.

• aktuelle

men sambal är ju inte direkt en sås..

• Kristin24

fniss...vad många som svarar samma fast på olika sätt...hihi

Go och glad Kexchoklad
  • Sadie

isisisis vad är en kinabutik? Någon sån har jag inte sett till i vår stad ialla fall!

• isisisis

Man använder ju bara lite,inte lika mycket som vanlig sås!
    Men den är ju segt flytande!

Det finns både Sambal Oelek och Sambal Badjak.

• isisisis

En affär där de säljer olika förekommande produkter från thailand och kina och därikring!
    Ris,burkar med Hoisinsås,fisksås,bambuskott och allt möjligt!

• aktuelle

isisisis : hur skiljer sig sambal badjak från oelek? Nä, precis, den är som mer som ett chilimos :)

Svar på tråden Sambal oelek?