Kan man ta fästingvaccin som gravid??
Ja som frågan lyder...är i 13v
Ja som frågan lyder...är i 13v
nej tror inte de!
Enligt det jag har kollat ger man endast om det förekommer stor risk att bli smittad, annars vill man gärna att man avstår under graviditet och amning. Det bästa är därför att ta kontakt med de som utför vaccineringen för att höra vad de tycker.
Nope. jag har missat 2 chanser nu att ta det på Åland gratis då jag bor här. ifjol ammade jag å iår var jag gravid och ammar nu igen
man kan ialla fall ta tbe vaccin när man ammar!
till mig sa dom att det gick bra, men jag valde att vänta!
Jag var hos min läkare för två-tre veckor sedan för att diskutera om jag skulle låta vaccinera mig. Vi blev överens om att jag skulle vänta tills jag har fått barnet och slutat amma eftersom det är okänt hur det påverkar foster och barn som ammas.
Om det är TBE det handlar om, så kan man mycket väl vaccinera sig då man är gravid enligt sjukvardsradgivningen.se
"Om man behöver vaccinera sig under fästingsäsongen kan det räcka med två veckors mellanrum mellan den första och den andra dosen för att få ett skydd.
Samma dosering gäller för barn och vuxna. Barn kan vaccineras från ett års ålder. Graviditet är inget hinder. Däremot ska vaccin inte ges vid en akut infektion med feber" (www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp).