• Lilla bebisen Natalie

Sätta in en kontakt (vägguttag) Kan nån?

Hur sätter man in ett nytt vägguttag i ett rum?

Någon som vet? Drar man sladdar från närmaste kontakt på utsidan av väggen eller finns det nåt annat sätt? Enkelt sätt?
    Vad behövs köpas och vad ska man tänka på?

Undrar lite.. för jag tror att min sambo ska ge sig på ett försök idag, och han har aldrig gjort det förrut, visst tror jag att han klarar det
    Men jag vill ju inte det ska hända nån olycka, eller det kanske det inte kan om elen är avstängd när han arbetar?  

• Svar på tråden Sätta in en kontakt (vägguttag) Kan nån?
  • mammacatta

Vet man inte stensäkert hur man gör så ska man anlita en elektriker.
    Det är starkström i uttagen, man kan dö av en stöt. Det går 1 ampere i dem, inget att feppla med som amatör.

• Lilla bebisen Natalie

men är strömmen avstängd när man arbetar spelar det ju ingen roll hur stark srömmen är??

• c0ol

nej men har du kopplat fel och sen slåt på strömmen så finns risk för brand, inte så kul att huset brinner ner, och om det är pga du kopplat fel som det brinner ner så får du inget på försäkringen

• Mariobella

Är det inte meningen att proppen ska gå eller jordfelsbrytaren ska lösa ut om man har kopplat fel , eller det är skador nånstans..
    Men har han bara lite uns om hur man kopplar så är det inga som helst bekymmer för han..

// Jonas

• andersjoensson

HALLÅÅÅÅ ring en elektriker....

• Mia83

Tror inte att det är tillåtet att göra det själv, om man inte har behörighet.

• c0ol

ja koppla fel, det går att göra man häpnas över vad som kan hända, visst är tanken det, men om det nu alltid fungerade så skulle ju det aldrig börja brinna pga elfel

• mammacatta

Lilla bebisen Natalie skrev 2007-05-13 10:41:11 följande:

men är strömmen avstängd när man arbetar spelar det ju ingen roll hur stark srömmen är??
    [/citat]
    Är man inte säker på hur man kopplar så utgår jag från att man inte vet hur man koppar ur strömmen heller.

Ring en elektriker, som sagt så gäller inte försäkringar vid elfelsbränder, där orsaken/kontakten inte är kontollerade av en fackman.
    Mariobella skrev 2007-05-13 11:27:52 följande:
    [citat]
    Är det inte meningen att proppen ska gå eller jordfelsbrytaren ska lösa ut om man har kopplat fel , eller det är skador nånstans..Men har han bara lite uns om hur man kopplar så är det inga som helst bekymmer för han..// Jonas
    Jordfelsbrytaren slår inte till på en gång, man får sig en kyss först. Om du då har kommit innanför kontakten så blir den en rejäl kyss, inte som när man får sig en stöt av en trasig lampa eller så.
  • mammacatta

Blev roligt det där, jag har skrivit en grej mitt i citatet...

• Rebekah84

Det är förbjudet att göra sånt själv av en anledning.

Inte ens elektriker får göra saker hemma hos sig själva.

• inze

Vem gör saker hemma hos elektriker då?

*mitt ex installerade allt i vårt dåvarande hus i alla fall, men kanske skillnad då kan har egen firma och egen behörighet*

• Rebekah84

Det måste en annan elektriker göra och det är reglerat i lag.

inze skrev 2007-05-13 13:21:50 följande:
    Vem gör saker hemma hos elektriker då? *mitt ex installerade allt i vårt dåvarande hus i alla fall, men kanske skillnad då kan har egen firma och egen behörighet*
  • mammacatta

Man ska inte feppla med starkström om man inte vet EXAKT vad man gör.
    Jag har läst elektroingenjör och skulle aldrig DRÖMMA om att göra det själv. För farligt helt enkelt.

Däremot så skulle jag låta min man (har mera adekvat utb än jag) göra det, men sen skulle vi ta hit en elektriker för att kontrollera installationen innan vi kopplar in ström i den.

• SVejsan

Rebekah 84 och inze,

Tror att det blev nästan rätt...
    Det är snarare så att den som har behörighetsanvar i en firma måste kontrollera de andra elektrikerna...

Det finns ofta en som är ansvarig (och installerar) och andra som bara "installerar". Installerar man "bara" så skall det kollas att det är korrekt utfört av behörighetsansvarige i firman. Har man rätt behörighet så kan man göra jobb "hemma"...

Har man inte behörighetsansvar så måste även "hemmajobben" kontrolleras av den behörighetsanvarige i firman...

www.elsak.se/download/18.60a759a611147b1cd6180004499/Behorighetsansvar_0304.pdf

www.elsak.se/elyrkesman/foreskrifter/register.4.60a759a611147b1cd6180004171.html

• SVejsan

Drar man helt nytt uttag (dvs nyinstallation) så skall den utföras av en elektriker. Du får däremot byta ett befintligt infällt väggutag under förutsättningen att du vet vad du gör!

En jordfelsbrytare höjer säkerheten men skyddar inte mot alla elfel!
    Den skall lösa ut när ström går annan väg än den tänkta. Dvs inte i kretsen utan ner mot jord. Den mäter så att det är balans i de ledningar den är ansluten till dvs att "ingående ledningen är balans med utgående".

Ett exempel då den inte skyddar mot: är om man "av misstag" berör båda polerna (fas och nolla) samtidigt, och är någorlunda isolerad mot underlaget... Jordfelsbrytaren vet då inte om personen är en apparat eller om det är fel så då blir det strömgenomgång i kroppen...

Svar på tråden Sätta in en kontakt (vägguttag) Kan nån?