• Eeska

Dagliga duschar påverkar hud och hår

Har tidigare duschat varannan dag. Har problem med torr hud och torrt hår. Märker betydlig skillnad nu när jag på grund av träning duschar oftare. Hur gör ni andra med träning, dusch, hud- och hårvård?

• Svar på tråden Dagliga duschar påverkar hud och hår
  • Cullinan

Använd balsam i håret, och smörj in kroppen med fuktkräm.

• Eeska

Presic vad jag gör men funkar ändå inte optimalt. Tips på särskilt bra produkter?

• Cullinan

"Respons" till håret är jättebra. Håret blir jättemjukt och lättkammat.

Till huden så har jag inga bra tips på vad du ska smörja med, men tvätta dig med Dove Sensitive hårdtvål. Det är väldigt återfuktande och bra.

• ptoa

jag måste duscha varje dag pga mitt yrke( är pers.tränare och klassinstruktör)
    Jag använder ofta hårförpackningar som jag sover med, smörjer in mig med ren kokosolja från hälsokosten och äter tonvis med nötter och fiskolja. Är aldrig torr.
    Undvik använda billiga kroppskrämer pga mineraloljor i dem.

• lilaki

Du kanske inte behöver tvätta håret med schampoo vid varje dusch. Skölj igenom det bara och avsluta eventuellt med balsam.
    Samma sak med kroppen. Tvätta dig med olja istället för tvål.

• Eeska

Tack, för tipsen!

ptoa: hur då sover med? Ska kolla hälsokostaffären.

Fler tips vart köpa bra produkter?

lilaki: vad för olja?

• lilaki

Det finns olika tvättoljor. Apoteket har en. Nivea har en annan. Man använder som flytande duschtvål. Alltså oljar in och sköljer av i duschen, men mycket olja stannar ju kvar. Olja löser fett och lort, därför är den rengörande.
    Vissa tvättar sig med vanlig kallpressad mandelolja, den har ju fördelen att den saknar mineraloljor.

• Auroratiger

Om du har torrt hår, prova att smörja in topparna med olja! Köp t ex kallpressad mandelolja på Apoteket och ta väldigt lite, ett par droppar kanske (beroende på hur mycket och tjockt hår du har). Man kan ta lite i hårbotten också om man har torr hårbotten. Det kan du göra på kvällen och tvätta håret på morgonen, ett tips i så fall är att lägga en handduk på kudden så slipper du fettfläckar ;)

Om du använder oljor på kroppen ska du hålla dig till kallpressade oljor som inte innehåller en massa kemikalier. Förutom Apotekets mandelolja har t ex Crearome flera olika som du kan hitta på t ex www.bodystore.nu/
    Mandelolja och jojobaolja brukar vara bra eftersom de inte är så feta och tunga. Olivolja kan t ex bli för fett för huden.

• Trynträ

Jag smörjer in kroppen med lotion efter varje dusch. Sen dess har min torrhet försvunnit. Mitt hår mår bra att tvättas varje dag så där har jag inga problem. Skulle aldrig kunna gå och lägga mig utan att tvätta håret om jag legat och krälat på ett svettigt och skitigt gympagolv.

• Eeska

Bra tips. Tack, ska ni ha! Problemet uppkommit just eftersom jag inte heller vill gå och lägga mig efter att ha "krälat runt på ett svettigt och skitigt gympagolv".

• tyla

prova hth shower cream som ska vara extra mild samt återfuktande!funkar toppen för mig som har torr hud. jag brukade alltid känna mig torr efter att ha duschat,så där så det knakar nästan, men inte sen jag började använda hths duschcreme!

hittade denna info på deras hemsida, lite "reklamig", men också intressant:

För dig som tränar och duschar mycket är det viktigt att återfukta huden så att den inte blir uttorkad.

Huden är kroppens största organ och dess yta är ca två kvadratmeter. För att huden skall vara i god kondition bör fukthalten i det yttersta hudlagret (hornlagret) ligga på ca 10%. Understiger man detta börjar huden bli torr och flagig.

Utanpå det yttersta hudlagret finns det ett tunt lager med fett som förstärker barriärlagret. Barriärlagret har till sin största uppgift att minska vattenavgången från huden.

Varje gång som vi duschar och tvättar oss med duschcreme eller tvål så tvättas en del av det skyddande fettlagret bort. Det leder till att hudens vatteninnehåll minskas och huden blir torr och skör.

Människor som är aktiva och motionerar mycket på sin fritid behöver också duscha ofta vilket ställer extra höga krav på vilka duschprodukter som bör användas.

En bra duschprodukt skall vara mild, rengörande samt innehålla vårdande ingredienser som är bra för huden och som hjälper till att återställa barriärlagret igen efter tvätt.

HTH Original Cream Shower är en duschcreme för dig som har torr hud. HTH Original Cream Shower rengör utan att torka ut huden samt verkar återfuktande och vårdande.

HTH Original Cream Shower utvecklades som en mild produkt med krämigt skum och innehåller en vaxemulsion som effektivt återfettar huden och på det viset skyddar barriärlagret. Vaxemulsionen gör att produkten kan användas dagligen utan att torka ut huden. Den ger också en skön känsla på huden vid användning. HTH Original Cream Shower innehåller också fuktighetsbevarande karbamid, mjölksyra och betain.

Svar på tråden Dagliga duschar påverkar hud och hår