• tinni78

Kan man få sänkt lön vid byte av tjänst?

Min sambo fick en ny tjänst strax före jul som var bättre än den han hade innan, givetvis begärde han en ny löneförhandling och fick höjd lön. Nu är det så att han inte trivs med de arbetsuppifterna och har begärt omplacering till ungefär samma jobb som han hade förut.

Allt är klart att han ska få bli omplacerad men det vi funderar över är om företaget har möjlighet att sänka hans lön. Jag är ganska säker på att dom inte hade haft rätt till det om dom hade omplacerat honom, men nu är det ju på hans egen begäran.

Det med lönen har inte kommit på tal ännu, men det är ju bra att veta vad han kan förvänta sig. Han är inte med i facket så någon hjälp från det hållet kan han inte få.

• Svar på tråden Kan man få sänkt lön vid byte av tjänst?
  • timberhochmandie

Jodå, de kan sänka hans lön. Det kan de göra vid en omplacering också. Fast att de KAN göra det behöver ju inte betyda ATT de gör det. Har han inte "gjort bort sig" så har han väl hyggliga chanser att få behålla sin lön, om det inte skiljer väldig mycket mot tidigare...

• tinni78

Okej, då är det bara att hoppas på att dom inte "tänker på" det där med lönen.

Jag tror nog inte att han har "gjort bort sig", men det handlar om drygt 4 000 kr i månaden så det är ju inga småpengar. Däremot tror jag inte att dom kommer sänka honom till hans förra nivå för han hade nog lite dålig lön då för den tjänsten. Men någonstans mitt emellan gamla och nya lönen tror jag han skulle kunna hamna. Nu innebär den nya tjänsten merkostander för oss eftersom han även har begärt omplacering vilket gör att han får köra till jobbet 4,5 mil enkel väg varje dag. Så en lönesänkning skulle göra mycket för vår ekonomi .

• sakoline

Nä, vet en som hade chefsuppgifter och där det funderades om personen skulle byta jobb till ett "lägre". Jag frågade henom om h*n skulle få lägre lön, men de skulle h*n inte få eftersom man inte får sänka någons lön, trots att de var andra arbetsuppgifter.

• brokig

Ofta har man ett lönepåslag om man har personalansvar som man kan bli av med om man inte längre har personalansvar, men det vet man ju om såklart.

Min chef har 40000 i grundlön + 3000 i personalpåslag. Byter han till annan tjänst behåller hans ina 40 men förlorar de 3.

Normalt brukar man inte få sänkt lön vid omplacering, men det kanske kan veriera?

Min pappa gav bort sitt chefsjobb till en yngre förmåga för att få en vanlig skrivbordstjänst. Han fick behålla sin lön, men sannolikt kommer hans löneutveckling bli mindre än om han haft kvar den gamla tjänsten.

• tinni78

Okej, det var ju andra svar det . Min sambo har inget personalansvar vid någon av arbetsuppgifterna.

Jag hade för mig att om man blir omplacerad (alltså inte frivilligt) så får man behålla lönen men man får minsta möjliga löneutveckling för ett tag fram över.

Är det någon som vet var man kan vända sig för att få ett exakt svar, är facket ända vägen? Kan jag kontaka mitt fack för att få reda på hur det ligger till även om min sambo inte är med i facket och inte har samma typ av jobb som mig. Så vi kan kolla upp vad som verkligen gäller.

• timberhochmandie

Du kan ju slå upp det i nån bok om arbetsrätt. Vill minnas att vi hade nåt fall med nån som jobbade på...hum...sheisse, vad var det nu då? Typ för LKAB??? I alla fall blev vederbörande omplacerad med lägre lön. Jag tror absolut att man kan bli det. Trist att jag inte har någon kursbok i arbetsrätt, då hade jag ju kunnat slå upp det här och nu... :-S

• Velvet Ås

Det finns ingen arbetsrättslig lag som säger att man får behålla sin lön om man byter arbete. Det skulle ju bli helt konstigt. Man får ju lönen för de arbetsuppgifterna man utför och det ansvar man har. Jag tycker att det är orimligt att han skulle få 4 000 kr mer i lön än de arbetskamrater han har med samma arbetsuppgifter. Han får höra med sin chef, ibland kan de ju frysa lönen. Allt är upp till företaget.

• timberhochmandie

Velvet Ås: Skönt att höra att det finns nån som håller med mig i frågan!

• Mangoliia

Ska inte sno tråden! Men det var lite lättande att läsa om din man. Går nämligen själv igenom samma sak fast har inte nämnt det för någon ännu. Det är så att jag hade en vanlig kontorstjänst på företagen där jag egentligen stormtrivdes.. Blev tillfrågad om jag ville ha en helt annan tjänst på annan avdelning. Bättre lön finare titel och förmåner. Magskänslan sa nej men kände mig så pressad.

Så nu är jag där och bara sörjer min andra tjänst som nu är tillsatt och det går bara inte att få tillbaka den. Vet inte vad jag ska göra men jag trivs nog inte här...

Kändes det jobbigt för din man att säga att han ångrat sig?

• tinni78

Mangoliia: Vad tråkigt att du inte trivs på den nya tjänsten.

Min sambo var jätte nervös för hur hans chef skulle reagera, men det gick oväntat bra. Sedan hade han turen att det fanns en tjänst ledig som han ville ha hellre en det jobb han hade innan.

• Mangoliia

Tinni78- Tur att det gick bra för honom i alla fall. Känner att jag måste härda ut lite sen får man väl se om det löser sig inom företaget eller tyvärr måste byta arbetsplats.. men men

Tack för svaret i alla fall.

Svar på tråden Kan man få sänkt lön vid byte av tjänst?