Rädslan för att bli lämnad...
Hej!
Så sitter jag här, äntligen, med en underbar sambo som säger att han älskar mig. Mina vänner gratulerar mig till en så fantastisk kille, min mamma älskar honom, och jag själv... ja, jag har aldrig haft en bättre relation.
Ändå är jag rädd. Rädd att han ska sluta älska mig, att han plötsligt ska tala om att han inte vill vara med mig längre och lägga benen på ryggen.
Det är inte så konstigt, kanske, med tanke på den väldiga otur jag haft med män tidigare. De senaste nio åren har alla mina försök till förhållanden tagit slut genom att jag blivit lämnad. Har haft en otrolig talang för att välja fel killar, som inte varit mogna för att satsa. Rent intellektuellt tror jag egentligen inte att det är något fel på mig i övrigt.
Men jag är så rädd att alltsammans ska upprepas den här gången också. Vissa nätter kan jag inte sova alls, jag ligger vaken och är säker på att han håller på att tröttna på mig, alldeles kall i kroppen, ända till väckarklockan ringer. Skruvat, jag vet!
Jag har berättat att jag kan känna såhär, han har hållit om mig och tröstat mig och sagt att jag inte behöver vara rädd. Ändå kommer rädslan tillbaka.
Jag vill inte tvinga honom att lyssna på detta - jag tror att problemet finns hos mig, och vill inte bli en såndär neurotisk kvinna som måste ha bekräftelse varenda sekund för att veta att hon duger. Jag blir rädd att rädslan ska förstöra det vi har - en ond cirkel, en självuppfyllande profetia.
Så jag undrar - finns det fler därute som har kännt såhär, och hur gjorde ni för att komma över det? Råd och tips vore underbart!
Tack!