• Pumpalicious

Vad händer om man äter sånt man inte "får"?

Jag blir inte klok på alla dessa kostråd för gravida. Tycker det står olika vart man än läser - VEM HAR RÄTT? Och vad händer om man äter dessa saker?
    Mamma åt tydligen allt under sin graviditet, och jag mår ju bra.
    Hur viktigt är det att följa råden?

*förvirrad*

• Svar på tråden Vad händer om man äter sånt man inte "får"?
  • lia76

Det är just det de är. RÅD!!!
    Inget du behöver följa punkt för punkt och följa strikt.
    Ät det du känner för men med måttliga mängder.
    Du behöver juh inte vräka i dej det de råder en att undvika.

Så klänner du för att äta gravad/rökt lax så gör du det.
    Men du behöver juh inte äta upp 1 kg

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • VISDOM

Jag har råkat äta saker jag inte hade en aning om att det inte var bra..som tonfick,och honung..Man blir ju bara rädd av allt det här..

Men min BM sa att man ska äta med förnuftet och att det bara är rekomendationer...Sen vissa saker som lever tex vet man ju är farligt ,så då kan man ju undvika det..

• listo

Det beror helt på VAD man äter av det som bör undvikas.

Äter man opastöriserade mjölkprodukter så riskerar man att få i sig listeriabakterier som kan orsaka missfall eller infektion hos fostret.

Äter man kött som inte är genomstekt, sallad som inte är sköljd o.s.v. så riskerar man att få i sig parasiten toxoplasma gondii. Den kan t.ex. orsaka synskador hos fostret.

Äter man någon av de fiskar som man bör undvika, så finns risk för att man får i sig onödigt mycket miljögifter. Rekommendationen kring fiskarna gäller för övrigt inte bara gravida, utan alla kvinnor i fertil ålder.
    Miljögifter ger, såvitt man vet, inga "akuta" skador. Däremot lagras miljögifter i kroppen, och det finns anledning att tro att det kan innebära hälsorisker i framtiden.

Riskerna är små, men de finns. Kostråden är inte särskilt komplicerade, och det finns bara en källa som du egentligen ska lita på, och det är Livsmedelsverket (www.slv.se). Gravidtidningar, böcker och andra har en förmåga att hitta på egna kostråd som i bästa fall är löst baserade på de "riktiga" råden, som alltså inte är särskilt komplicerade.
    Skriv ut listan och häng upp den på kylskåpet, och läs även de övriga länkarna för gravida på www.slv.se, så får du mer kunskap om vad man bör undvika, och VARFÖR. Då blir det lättare att sedan bedöma riskerna själv.

• Pumpalicious

Tack tjejer, ska sätta mig och läsa igenom länkarna under morgon dagen.

• Suzisuze

Jag äter allt, i måttliga mängder. Åt en bit brieost igår. Jag , å halva världen som gillar ost gör det- både gravida å icke gravida.

• Sundström

Alla länder har sina egna råd. I Sverige råds det att inte äta mögelost men i frankrike får man göra det. Likaså med råfisk t.ex. gravad, såvitt jag vet så föder de fortfarande barn i Japan.

Men visst...man bör titta på de råd som de ger. Men jag tror att omman äter lite av en sak så är det inte farligt. Bara man inte överkonsumerar en sak.

• listo

Sundström: Fast Livsmedelsverket avråder inte från rå fisk
    Gravad fisk däremot... det förvaras ju ofta paketerad en tid, och då ökar risken för skadliga halter av listeria.
    Rå fisk (som varit fryst) blir ofräsch innan den innehåller skadliga mängder listeria.
    Allt enligt Livsmedelsverkets egen information på hemsidan...

Sedan är det också så att många andra länder har som rutin att de tar listeriaprov flera gånger under graviditeten. Då kan man också ha lite andra kostråd utan att det blir någon större risk. en eventuell infektion upptäcks troligen i tid och kan behandlas innan den hinner orsaka skada.

Men det ligger lite i det du säger om att inte överkonsumera. När det gäller listeria så är det dosberoende, det krävs en viss mängd bakterier för att man ska bli smittad. Fast om det handlar om t.ex. opastöriserad dessertost så kan en tesked räcka för att ge smitta.

• Hanna36
    Sundström skrev 2007-05-13 20:21:09 följande:
    Alla länder har sina egna råd. I Sverige råds det att inte äta mögelost men i frankrike får man göra det. Likaså med råfisk t.ex. gravad, såvitt jag vet så föder de fortfarande barn i Japan.Men visst...man bör titta på de råd som de ger. Men jag tror att omman äter lite av en sak så är det inte farligt. Bara man inte överkonsumerar en sak.
    i de länder där man tillåter att mamman äter tex mögelostar så tar de oxå prover på henne så att hon inte bär på Listeria-bakterien..
    Så gör man ju inte i Sverige.
  • Hanna36

Till TS: om du följer de råd som står på www.slv.se (sök på gravid) så vet du att du garanterat inte ätit något som kan äventyra ditt ofödda barns hälsa!

• Sundström

Det handlar hela tiden om att överväga saker. Vet jag att man avråder att äta en viss sak så är det upp till mig att överväga om jag bör äta den. Det finns ju en anledning till varför rådet gavs.

• Ögonljus

jag följer inte råden slaviskt. Har några i bakhuvudet som jag följer men resten har jag ingen aning om. Blir så himla nojjig av att tänka på sånt hela tiden. Är i vecka 34 nu och alla mina världen är superbra och bebisen pigg och glad.

• Toadette

Här är en till som äter allt fast i måttliga mängder. Min BM sa det redan förra graviditeten att ät det du vill, men inte stora mängder av det som bör undvikas. Personligen tror jag att det är liten risk att drabbas av något. Tycker att det är lite hysteri kring detta

Det vackraste som finns är min sons skratt
  • lyck

Jag vill ge en kompletterande länk när det gäller råd. Visst slv är de som står för de officiella råden men jag vill också tipsa om www.smittskyddsinstitutet.se där finns bland annat information om listeria och toxoplasmos.

• jorialel

Vad jag har hört så har livsmedelsverket fått mycket kritik, men jag vet inte. Själv bryr jag mig inte så hemskt mycket. min mamma fyller 60 i morgon och då ska jag smaka på allt jag blir sugen på gällande ostar, lax etc.

Läste på livsmedelsverket att när man är gravid ska man äta tillskott av järn, öh varför då om man inte har järnbrist. Har under mina 2 tidigare grav haft bra järnvärde. Min vän föjde de råden och hon fick för högt järnvärde vilket inte alls var bra för bebis.

Men det är klart att man vill det bästa för sitt barn.

• 78Suss

Hur farligt skulle det vara om man åt lite gädda som är gjord i ugnen?

• jorialel

När jag ändå är på den här tråden kan jag passa på att fråga ang grillade pilgrimsmusslor, är det någon som har koll på det?

Svar på tråden Vad händer om man äter sånt man inte "får"?