• Skumchoklad

Blir bröstmjölken "blaskigare" efter 6 månaders amning??

Inte stämmer väl detta?
    En vännina menar att efter 6 månader blir bröstmjölken mindre fettrik och alltså "blaskigare" och mindre mättande??
    Känner mig skeptisk till detta, någon som vet??

• Svar på tråden Blir bröstmjölken "blaskigare" efter 6 månaders amning??
  • blunda

NEJ! det är en myt, bröstmjölken slutar aldrig att anpassa sej efter barnet. Allteftersom barnet växer och behöver mer fett så anpassar sej mjölken efter det

• sicksack

Jag har bara ammat min lilla tjej nu i en vecka för hon vill inte ha mat, hon är inne i någon jobbig fas nu och det verkar inte gå någon nöd på henne. Hon är åtta månader och jag ammar henne mycket även när hon får mat, hon äter bara två mål mat om dagen (gröt och sedan något mer lagat) resten är bröstmjölk och hon är en stadig bit på 9.3 kg. Så jag kan inte hller tänka mig att bröstmjölkeen blir blaskig efter sex månader. Fast jag vet att min BVC sköterska också sagt det.

• blunda

ang bvc-sköterskor och amning verkar det som att många sådana vet skrämmande lite om bröstmjölk och amning :-0

• SaramedM

Jag förstår inte att den här myten har överlevt så länge
    Bröstmjölken anpassar sig efter barnet som blunda skriver

Vill du har mer info om amning så titta på www.amningshjalpen.se

• bbpop

Nej den blir bara fetare och fetare. Kvinnor som har ammat sina barn riktigt länge kan ha mjölk som är fet som kaffegrädde.

• Skumchoklad

Ja, jag tänkte väl det. Tack för era inlägg!
    Ska in o kika på amningshjälpen också.
    "Blåbärspappa"; *fnissar* kaffegrädde! Ja, då är det ju lugnt.

• guldplutt

Tror inte heller att den blir blaskigare. Möjligen kanske barnet blir hungrigare och behöver mer annan mat också, men inte för att mjölken i sig blivit blaskigare!

• Skumchoklad

Tusen tack Bebs74! Ska skriva ut o sätta på kylskåpet!

• Bebs74

skumchoklad:
    hihi - ge den till morsan och svärmor också om det blir för jobbigt. till slut fick jag nog och gav mamma den, inte en kommentar efter det. svärmor står på tur, en kommentar till om bortskämda barn och amning... ;)

• teafamiljen

Gud vilken bra länk! Den skulle jag ha behövt för fem månader sen. Min mamma ville nog gärna att jag skulle bli som hon och inte kunna amma så jag har ofta fått höra kommentarer från listan. Och inte blev det bättre av det :)

• Bebs74

teafamiljen:
    Kul att fler kan ha användning för den. jag önskar att vi hade fått den redan före förlossningen på ex föräldrautbildningen. jag fick tips på den på föräldrautbildningen efter förlossningen och som sagt, använder den numera flitigt, sitter också uppe på vårt kylskåp så att besökare kan tjuvläsa ;)

• pingela77

Jag anser att min mjölk har blivit tunnare efter 6 månader. Mycket mer genomskinlig än tidigare nästan som vatten. Tösen är 8 månader och ammar fortfarande mycket speciellt när tänderna dyker upp titt som tätt. Hon verkar dock inte lida av att mjölken blir tunnare men vikten är ju ganska dålig vill jag påstå. Jag har visserligen aldrig haft "grädde" i tuttarna som vissa påstår och har kämpat med tjejens vikt sen hon föddes. Tjejen verkar nöjd, pigg och glad så jag ammar på ändå

Svar på tråden Blir bröstmjölken "blaskigare" efter 6 månaders amning??