• Leeloo

Öka mjölkproduktionen?

Min dotter fick svamp i munnen och jag fick det på bröstvårtorna, detta gjorde så fruktansvärt ont att jag började ge henne ersättning vid vissa mål för att bröstvårtorna skulle få läka i fred lite. Och som så sig bör, rättade sig mjölkproduktionen efter efterfrågan. Hur gör jag för att öka produktionen igen? Förutom att amma varannan timme? Vill ju inte att det sinar totalt så att jag inte kan amma alls när svampen är borta.

Eyy woman! I think you left your panties in my kitchen..
  • Svar på tråden Öka mjölkproduktionen?
  • Kristin24

sluta helt med ersättning och amma amma amma...dottern bestämmer mängden åt dig. Skönt att de har läkt nu...

Go och glad Kexchoklad
  • Kristin24

just det..prova amnings te 

Go och glad Kexchoklad
  • Strumpan

Vår dotter var sjuk och kräktes för några månader sedan vilket gjorde att hon åt mer och kroppen anpassade sig till denna ökade efterfrågan på bara två dagar så är din kropp som min så borde du inte behöva kämpa allt för länge.

Lycka till!!!!

• Leeloo

Tyvärr har det ju inte läkt men vart kan jag hitta amnings-te?

• AnnaS82

Har varit med om det där med svamp...vet hur ont det gör!
    Man får bita ihop lite om man inte vill att mjölken ska förvinna. Tips är att pumpa lite, kör lite efter ammningen. Dricka mkt är bra med.
    Har ni fått något för svampen? Hon och du?
    Lycka till!

• Ullegulle78
    Leeloo skrev 2007-05-14 00:14:25 följande:
    Tyvärr har det ju inte läkt men vart kan jag hitta amnings-te?
    Aminigsteer kan du hitta på hälsokostaffärer.
    Eller blanda ett eget!
    Ta Anis, fänkol och kummin (från krydhyllan) Koka upp, låt dra, svalna & drick!
    Luzern finns det också något som heter. Det används tydligen för att öka mjölkproduktionen hon kor (!) Även det finns på hälsokosten.
    I välsorterade mataffärer kan du hitta Quinoa, ett sorts gryn som man kan jämföra med couscous. Finns det inte i matbutiken har de flesta hälsokostaffärer det...
    Har du vägarna förbi Norge så kan du köpa vörteröl, en alkoholfri maltdryck. Mycket godare än Svenska svagdrickan!
    Annars har jag också hört att havregrynsgröt och vitlök ska vara bra...
    Lycka till!
  • Marlene

Sluta med flaskan.

Amma amma amma, jag tycker inte att att varannan timme är särskilt ofta snarare låter det helt normalt att amma så ofta så du kanske kan amma ännu oftare.

• Leeloo

Nu kör vi stenhårt med mycostatin och så får hon bara flaska om hon inte är mätt efter att ha ätit från båda brösten. Det känns som att det börjar funka lite iaf. Men det fortfarande ont och då kan hon inte få ligga och suga så länge vid varje bröst, även om det börjar bli bättre och inte göra lika ont.

• soldis

Pumpa tills mjölken är slut lika ofta som du ammar. Barnet kanske suger på fel sätt nu om det inte är så hungrigt, dvs bara snuttar lite. Det bildas mer mjölk med rejäla tag som ett hungrigt barn/utpumpning ger.

• EldHav

Jag har själv problem med att Sunna inte äter om det inte rinner till tillräckligt fort, vilket gjort att hon bara äter när det är fullt i brösten, och det i sin tur har gjort att mjölken minskat i produktion. Nu ska jag få syntetiskt oxytocin i nässpray, som man ska ta 5 min innan amning, för att få det att rinna till. Och för att öka mjölken, ska jag pumpa mellan amningarna, med nässpray.
    Till det dricker jag amningste och lättöl

• Leeloo

Jag har anis och fänkål hemma, i frön. Ska jag krossa dem, lägga lite i en tekula och ha på hett vatten bara? Eller ska det va hela frön?

• EldHav

Det står på amningsteet att man gärna får mortla dem lite, för bättr effekt, sen ska det dra i 5-10 minuter.

• Leeloo

Ok då ska jag göra det. Tror du det funkar med bara anis och fänkål då? Ellermåste det andra oxå finnas i?

• AnnaS82

Du skriver att det fortfarande gör ont...har inte du någon salva?
    Jag fick en salva som heter Daktar 2%, den skulle jag smörja in bröstvårtorna + vårtgården med 2 ggr/dag. Det var tydligen inte farligt att babyn ammade och fick i sig lite av det.
    Har du inte något nu så tycker jag att du ska testa den salvan, jag tyckte att det onda försvann då.
    Bara ett tips!
    Undrar du över något så kan du väl skriva till mig, i GB:n eller ett mail... Lycka till!

• Leeloo

Vi kör stenhårt på mycostatinet nu och det börjar göra lite mindre ont. Idag har hon bara fått flaskan en gång, resten har vi ammat. Men det var inge roligt, storebror var hemma så vi fick ingen vidare lugn och ro.

• EldHav

Leeloo; Finns en salva som heter Dactacort på apoteket, receptfri, som man ska ta 2 ggr om dag på bröstvårtorna, och den är INTE farlig om barnet ammar på
    Tror det går bra med de örter man har, sen kanske det är desto fler desto bättre?

• Springsteen
    Ullegulle78 skrev 2007-05-14 09:07:30 följande:
    Aminigsteer kan du hitta på hälsokostaffärer.Eller blanda ett eget!Ta Anis, fänkol och kummin (från krydhyllan) Koka upp, låt dra, svalna & drick!Luzern finns det också något som heter. Det används tydligen för att öka mjölkproduktionen hon kor (!) Även det finns på hälsokosten.I välsorterade mataffärer kan du hitta Quinoa, ett sorts gryn som man kan jämföra med couscous. Finns det inte i matbutiken har de flesta hälsokostaffärer det...Har du vägarna förbi Norge så kan du köpa vörteröl, en alkoholfri maltdryck. Mycket godare än Svenska svagdrickan!Annars har jag också hört att havregrynsgröt och vitlök ska vara bra... Lycka till!
    vitlök är ingen hit alls.... de ger mest smak på mjölken så när jag hade ätit vitlök ( i o för isg ganska mycke en dag, lite i ex köttfärssåsen är lugnt..) så ville inte lillen ha mjölken på hela fm... bara skrek.. tog 2 tag o vred bort huvudet... så efter 6h utan amning så gav jag han ersättning som han slurpa i sig.. Så vill man öka mjölken ska man nog inte ta de..
  • Leeloo

Nu börjar det att hända saker. Har bara gett henne flaska en eller två ggr på flera dagar och man känner att det rinner till på ett helt annat sätt nu. Igår drack jag te gjort på anis och fänkål, vet inte om det funkade men det var ganska gott. Inte äckligt iaf.

• Nimue1971

Men behöver varken mortla fänkålen eller anisen....bara det får dea i 10 minuter ca.
    Sila sen bort fröna så har du ett underbart te!
    Och det hjälper.....iallafall oss ...massa.
    Använder inte tillägg alls längre**jättelycklig***

Svar på tråden Öka mjölkproduktionen?