• Anonym (dagbok)

Funderar på att skriva dagbok! Kan det hjälpa?

Massa tankar, massa funderingar, i prncip ständigt ont i magen. Sambon tappar öronen ab mitt ältande snart.

Kan det hjälpa att skriva dagbok när det känns som att känslorna svämmar över. Kanske även skriva om lyckliga dagar.

Fler som gör det? Hjälper det? Vad skriver ni om?

• Svar på tråden Funderar på att skriva dagbok! Kan det hjälpa?
  • Jacqueline

När jag va yngre va jag väldigt ofta deprimerad och hade MASSOR av hemska tankar...
    Jag började skriva dikter och brev till mig själv det fungerade jätte bra för mig.
    Skrev breven och la dom i kuvert och sparade dom ,sen läste jag dom någon vecka senare och fick helt annan syn på det jag höll på med.

• Mummynr1

Prova vet jag. Det har hjälpt mig otoligt mycket.  Mitt liv har inte varit världens roligaste. Har mått/mår jätte dåligt (hittar inte min dagbok nu när jag behöver den*ler*)
    Jag brukar skiva om hur jag mår och alllt som snurrar omkring i mitt huvud.

• Anonym (dagbok)

Oki, jag vet inte vad jag ska med dagboken till egentligen, tänkte att det kanske är "nyttigt" att skriva av sej titt som tätt om allt och ingenting. Kanske gör att man får ut och blir av med mycket funderingar, lämnar dem i boken liksom!

• Anonym (dagbok)

Mummynr1 så det hjälper alltså, att sätta ord på skiten i skallen? Slippa bära det i huvudet liksom!

• zasata

1 och jag skriver dagbok, i den skriver jag brev, texter, dikter. eller vad jag ha r jag behöver få ur mig. har alltid gjort det, vet inte om det hjälpe så mycket. men känns bättre för stynden!
    köp en snygg bok och en skön penna och skriv vad som finns i det huvud.
    kanske blir en gång i månaden, eller flera gånger om dagen.

• Anonym

Hej ja lider av förlossningsdepression och vanlig depression och jag skriver hemlig dagbok här på fl, har hjälpt mig mycke, går även hos psykolog.

• Anonym

Jag hade en väldigt jobbig period för ca ett år sedan...det som hjälpte mig mest var att skriva ner alla tankar jag hade. Både hemska och glada tankar, det var så skönt att få ut allt. Sen kan man juh välja om man vill slänga papprena sen eller om man vill spara dom.

• Anonym (dagbok)

zasata Ja en fin bok tänkte jag köpa Lite roligare att titta på, jag fastnar ofta för fina/tänkvärda citat!

Anonym- Hoppas du mår bättre snart!

• Anonym (dagbok)

Anonym men om man sparar kan det ju vara "kul" att gå tillbaka och kasnke se att man faktiskt gjort framsteg och så..

• maria1978

Jag har skrivit dagbok i alla år...Eller så länge jag kan minnas. Det går så klart i perioder. Å när jag kollar tillbax i gammla dagböker är det mkt skrivet när jag vart arg eller ledsen för något. Den är super bra tycker jag...
    Hoppas du börjar skriva och att det hjälper jag skriver verkligen om allt... Så lycka till!!

• Mummynr1
    Anonym (dagbok) skrev 2007-05-14 08:39:47 följande:
    Mummynr1 så det hjälper alltså, att sätta ord på skiten i skallen? Slippa bära det i huvudet liksom!
    Det hjälper för mig i alla fall. I stället för att det ska gå ut över min man och mina barn. Har nyss fölorat två systrar som tog hårdare på mig än jag trodde. Så jag känner att det är dags att leta reda på min kära dagbok igen.
    När jag läser det lång tid efteråt så tänker jag "har jag verkligen mått så där???"
  • zasata

har du någon citat bok?
    vet inte om det funkar, men en tanke slog mig. skriv ner dina tankar, leta upp någon citat som passar in på det du tänker, eller/och något posetift citat om det du har skrivit. som om den personen skulle svara de till dig!

• Anonym

absolut, jag har sparat mina papper:) Jag mår alldeles utmärkt idag! Det hände så mycke just den perioden så jag hann liksom inte med känslomässigt.

Jag har läst igenom mina papper också, och man kan inte tro att det var samma person nästan. :)

• Anonym (dagbok)
    Jag åker till Bokia idag och letar på en fin bok och så skriver jag dom första raderna ikväll
  • Lianelg

jag skriver dagbok och det hjälper mig massor, alla mina tankar och känslor skriver jag där, annars skulle nog min smabo bli galen på mig, han behöver inte höra alla mina tankar, men det som är viktigt för han att veta berättar jag ju naturligtvis.......

Den 13/2 2007 föddes vår efterlängtade Alvin, så älskad!
  • Anonym (Ja!)

Jag har min dagbok i min dator, med lösenord! Där finns nog tio dagböcker, jag brukar öppna en ny där jag kommer upp i hundra sidor. Sen har jag innehållsförteckning så att det är lätt att hitta en särskild dag senare. En sak man kanske ska tänka på om man skriver för att skriva av sig är att akta sig för att älta allt för mycket, man kan råka skriva ner sig och bli ännu lessnare om det vill sig illa. Tacksamhetsdagbok kan vara bra, där skriver man bara positiva saker, sånt man är glad för och uppskattar. Och att skriva om saker som faktiskt har hänt, inte bara tankar, känslor och sånt. Jag kan bli tokig på mig själv när jag vill läsa i min dagbok om vad jag GJORDE

• Anonym (Ja!)

Oj, vad hände här? Jo, jag kan bli tokig när jag vill läsa om vad jag gjorde en viss dag och bara får veta vad jag TÄNKTE...

• Anonym (dagbok)

Anonym (Ja!) Tack så mycket, bra att du påpekar det. Ska försöka mixa med att både skriva utav mej känslor, positiva och negativa men samtidigt plocka med roliga händelser och dagar då mindre saker har hänt

• Askön

Hej! Det här är första gången som jag är inne och skriver något inlägg, men jag fick också en förlossningsdeppression i samband med med 3:dje barn maj 2003. Jag fick dålig hjälp-behandling och gick tillbaka och jobbade för tidigt. Brakade ordentligt, blev inlagd på psyk Danderyd 1 månad, fick el beahandligar. Det var sommaren 2005. Då fick jag diagnosen svår deppression, efter det har jag fått bättre vård och psykolog. Jag har nu börjat lönearbeta 15 tim/vecka och är sjuksriven resten. Jag försöker skriva varje dag 3 saker som jag har gjort bra, 3 saker som jag behöver hjälp med och 3 saker som jag är tacksam över, varje dag. Då blir det en träning att ta fram bra saker mm. Det är sen kul att se sitt eget måeende gå framåt. Om man inte skriver ner på något sätt, så är det lätt och tro att man bara står och stampar. Nu får jag svart på vitt hur jag blir bättre hela tiden. Svackor kommer och går, men de blir grundare och kortare!

Anonym skrev 2007-05-14 08:40:37 följande:
    Hej ja lider av förlossningsdepression och vanlig depression och jag skriver hemlig dagbok här på fl, har hjälpt mig mycke, går även hos psykolog.
  • Anonym (dagbok)

Ah dina 3 saker varje dag norpar jag åt mej

Svar på tråden Funderar på att skriva dagbok! Kan det hjälpa?