• Anonym

Vill bara vara hemma och sova!!

Vet inte hur jag ska lösa detta!! Jag är deprimerad och är i en period då det börjat gå neråt igen. Jag går hos en kurator och var där förra veckan så nu dröjer det 1 1/2 vecka innan jag ska dit igen. Bara på ett par dagar har jag blvit sämre, jag är fruktansvärt trött. Jobbar som timmis och har jobbat väldigt mycket sista tiden, hemma blir min familj lidande eftersom jag är trött, sur, arg, irriterad och orkeslös.

På jobbet har jag ett annat ansikte, alltid lugn och glad och sköter minsann mitt arbete. Normalt så känner jag mig också gladare på jobbet, men sista tiden så har jag varit så trött. Och igår gick jag hela dagen och hade ångest för att jag skulle jobba i dag. Så i natt jag har legat sömnlös i många timmar och grubblat över livet. Livrädd för att det är mina sömnproblem som är på väg tillbaks. När klockan ringde i morse var jag ännu tröttare, ångest... ville inte gå till jobbet. Jag ringde mig sjuk, men sedan fick jag ångest för det för jag är ju inte sjuk.

Just nu skulle jag bara vilja vara hemma innan mitt sommarvikariat startar om 4 veckor. Men min kurator kan ju inte sjukskriva mig vilket betyder att jag måste gå till VC och träffa en läkare. Jag har ingen läkare där som jag känner förtroende för. Då ska man dit och radda upp allt igen, och frågan är om läkaren förstår? Hur fan ska jag lösa detta? Jag kan inte bara stanna hemma och skita i allt, jag har a-kassa vid sidan om mitt arbete. Och så måste jag berätta för min chef hur trött jag är, gud vad jobbigt allt är!

Hur lätt eller svårt är det att bli sjukskriven ett par veckor?

• Svar på tråden Vill bara vara hemma och sova!!
  • Anonym (trötter)

Hej!

Jag kände som du för en tid sen, har dock inte varit hos kurator o fick aldrig diagnos depression, men i alla fall kände jag precis som du i din beskrivning. Jag gick till slut till läkaren o han tog en massa olika blodprover o det visade sig att jag hade B12vitamin-brist!! Det leder till trötthet o depression. Nu efter 2 veckors behandling är jag inte lika deppig, men tröttheten sitter kvar o kommer att göra en längre tid. Men ack så skönt att få veta vad som var tokigt.

Just trötthet kan ofta vara något som kroppen då har brist av. Sök läkare och få en utredning på om det är något som är tokigt.
    Lycka till...

• Anonym (l.m)

Jag har i 2 perioder av mitt liv haft depression och jag vet att det inte är lätt.

Mitt tips till dig är att ta kontakt med din kurator och tala om att du behöver komma lite extra, det förstår dom och hälper dig säkert med. Skulle det nu inte gå att komma dit oftare så ta kontakt med jouren lite då och då. Dom kan säkert hjälpa till att lätta på trycket en liten stund.

Sen är det viktigt att du kommer till rätta med din sömn. Om du haft sömnsvårigheter förut så är det ju ännu viktigare. Det kan din kurator/läkare också hjälpa dig med. Kanske kan du få milda sömntabletter så du sover bättre men inte är jätte trött sen på dagen.

Tror också att det är viktigt att du själv försöker sova och vila ofta. Ta avlastning för en stund och lägg dig med en bok eller somna en stund. Gå och lägg dig tidigare på kvällarna och ta inte sikte på att somna utan ligg och lyssna på musik eller läs en bok så somnar du säkert lite lättare. För det sista man gör när man verkligen vill sova är att somna.

Försök också att få lite guldkanter på dagarna som hjälper dig att se saker lite mer positivt. Gå och fika med nån du tycker om, ta en promenad, baka med familjen eller ta ett varmt bad och bara njut. Det är viktigt att man stannar upp då och då för att ta hand om sig själv.

I min första depression tog dom prover på mig med och det visade sig att jag också hade B12 brist. Jag vart såklart inte som vanligt igen med en kur såna men dagarna gick lite lättare när kroppen fick vad den behövde. Har du inte fått ta ett prov så be att få göra det.

Hoppas att du snart mår bra igen!

• Anonym

Det är så jävla värdelöst att min kurator inte går att nå förrän på torsdag.

• Anonym

Har pratat med VC, de kan inte hjälpa mig denna veckan. Det finns inga tider för läkarbesök kvar denna veckan Jag har pratat in ett medelande på min kurators svarare. Det är ju fan hopplöst det här... ska man behöva åka in till stan?

• Anonym (trötter)

En styrkekram från mig...

• Anonym

Jag är exakt likadan.
    Jobbar väldigt mycket. ett stressigt jobb dessutom.
    Väldigt trött, deppig o irriterad. Jag går runt som en zombi hela dagarna, har minnesförlust. ja denna listan kan göras lång.
    Ringde en läkare nu efter väääldigt länge. Men då har dom ingen tid förrän i sommar.
    Jag får nog leva så här.

• Anonym

Det stämmer in på mej när man läser om symtom.
    Brukar även ha klåda i handflatan väldigt ofta.
    Kanske ska prova att köpa tabletter på apoteket först eftersom läkaren inte har någon tid förrän i sommar.

• Anonym (trötter)

Ja, fråga efter B12 och folsyra

Svar på tråden Vill bara vara hemma och sova!!