• maloth

Andragångsföderska, rädd för både vaginalt och snitt..

Jag väntar mitt andra barn och är väldigt rädd för förlossningen. Min första slutade med en tångförlossning och jag gick sönder ganska ordentligt. Så nu är jag rädd för att jag ska spricka igen och att jag ska gå sönder ännu värre denna gången, men jag vill inte ha snitt heller.

Dilemmat är det att jag vill gärna ha en vaginal förlossning men jag är skiträdd för sista skedet, att det ska gå så illa som förra gången..
    Jag har fått en remiss till aurora, hoppas det kan hjälpa mig.

Ni som gick sönder ganska mycket, hur blev er andra förlossning?

• Svar på tråden Andragångsföderska, rädd för både vaginalt och snitt..
  • Pöörnis

Förstår hur du tänker. Jag har själv inte förlöst något barn än, men väntas göra det i juni. Däremot sa min barnmorska på föräldrakursen att omföderskor oftast inte spricker så mycket som förstföderskor eftersom huden redan varit så pass uttänjt en gång, detta oavsett hur länge sen det är man fick sitt första barn.

Låter bra att du ska gå på aurorasamtal, det kan nog göra dej gott!
    Lycka till, när är du beräknad?

• Anmavi

Min första förlossning var en mardröm... sprack så jag fick sys i 1½ timma...

Andra gången had ejag en krystvärk och så var hon ute.. inte ett stygn behövde jag:)

Lycka tilL!

• sandrafia

Hej jag har hört precis som Pöörnis säger
    Själv e jag också andra föderska ska ha i juni igen å jag e jätte nervös över dom hämska värkarna som är innan krystvärkarna, ju längre tiden närmare sig ju mer nervös blir jag =( så jag kan förstå dig.
    Man kanske skulle ha väntat längre med nummer två så man hann glömma mer hehe

• sandrafia

Å hoppas det blir som Anmavi =) jag blev klippt med första hoppas på inge stygn den här gången hehe

• Anmavi

För att uppmuntra ännu mer kan jag tillägga att jag hade inte verkar innan heller:) var öppen 7 cm utan en värk.. sen krystade jag på 8:)

• camomille

sprack väääldigt mycket med mitt första barn. rena mardrömmen...
    andra barnet kom på två krystvärkar och jag sprack ingenting alls!

• kram mamma

jag hade en hemsk första förlossning,sprack hela vägen och fick sys i timmar..

Andra förlossningen var underbar,hon gjorde ett litet klipp (som jagt inte kände) för att inte riskera att spricka,fick sy ett par stygn.

mamma till wilma 040308 & tindra 060418
  • maloth

Tack för alla svar, jag har bf 24 okt så jag har en bit kvar...
    Det jag tycker är svårast att komma över är kommentarerna från läkaren som sydde ihop mig, men å andra sidan så har jag ju inte direkt bearbetat det innan utan det kommer över mig nu när det är på gång igen...

• La vegas

Hej på er!
    Kan det verkligen stämma att det inte spelar någon roll hur länge sedan det var man föde sist... börjar undra hur det var DÅ
    för tolv år sen..blää
    Jag har hör tvärtom att man blir förstföderska igen.

• Stuffa71

La vegas, nej, har du fött barn innan så räknas du som omföderska,oavsett hur länge sen det är. Jag födde barn för 14 år sen, och ska ha om dryga två veckor igen...

Sen om det har med att göra att man har varit uttöjd därnere vet jag inte, men jag vet att på omföderskor sker utplåningen av livmodertappen både på längden och bredden samtidigt, men på förstföderskor sker det först på längden och sen på bredden...

• La vegas

Då ska det både gå fortare o lättare???
    Låter ju bra...
    Är inte du rädd?
    I dag verkar det som om man inte ska ta ex PETEDIN och som det liksom ej finns till hans mer tyckte det funka på mej då.
    Man kände vad som hände där ner liksom men ändå tog bort den värsta smärtan.

• Pöörnis

Så sa vår barnmorska på föräldrakursen förra veckan i alla fall, sen vad som verkligen stämmer eller inte vet jag inte.

Lycka till med era förlossningar! :)

• Lonicera

Jag tycker inte att det känns som en fördel att det går snabbare andra gången. Då riskerar man väl att spricka mer?

Flera kompisar som inte spruckit första gången utan som har töjts bra har spruckit mycket andra gången för att det gått så snabbt.

Och sprack man mycket förra gången, då är man väl otöjd och i det läget få en snabb förlossning är väl ingen fördel ur bristningssynpunkt?

• Pöörnis

Som jag förstod på vår barnmorska så spricker man normalt sett mindre oavsett om det går snabbt eller inte vid en andra förlossning. Sen kan jag ju inte säga varken bu eller bä om det.

Jag tror inte man spricker mer bara för att man inte sprack första gången. Men jag kan inget lova där heller! :)

Lycka till! :)

• Toadette

Jag vet hur det känns! Hade en jättejobbig förlossning som avslutades med sugklocka. Gick också sönder en del och hade ont i 2 månader efter förlossningen. Är livrädd inför nästa förlossning, även för snitt.
    Ska gå på samtal efter UL och hoppas verkligen att det hjälper. Jag har dock fått höra av flera barnmorskor att de flesta verkligen anser att andra förlossningen är mycket enklare. Jag hoppas att det går bra för oss båda!

Det vackraste som finns är min sons skratt
  • RulleBulle

Vilken bra tråd!
    Samma sak här. Klocka vid första förlossningen och sprack massor. Har varit på samtal med läkare inför nästa förlossning och är nu BF+4 och igångsättning 23/5 om bebisen inte kommit ut själv innan. Jag har funderat likadant om vaginal eller kejsarsnitt och kommit fram till vaginal. Folk som fött på båda sätt rekommenderar vaginalt (som jag pratat med). Och läkaren sa, som många skrev, att förloppet kommer att gå mycket fortare nästa gång och man kan inte lova att man inte spricker, men generellt är det många som upplever nr2 som enklare och snabbare.

Jag hoppas att det går bra, och har blivit peppad av fler som skrivit i tråden. Tack! Och maloth - lycka till! Du har ju en tid kvar att bearbeta och med din positiva inställning och vilja så kommer det nog att gå bra!

Svar på tråden Andragångsföderska, rädd för både vaginalt och snitt..