• gosan2

farligt att ge yoghurt?

Jag har nyligen børjat ge min snart 6 mån kille lite av nestles yoghurt från 5 månader. Det sægs ju att man ska vara førsiktig med mjølkprodukter innan barnet ær 1 år. Det har jag inte tænkt på nær jag køpt denna från 5 månader, føræn idag før en stund sedan nær syrran sa att jag inte borde ge det. Vad sæger ni?

• Svar på tråden farligt att ge yoghurt?
  • Dora

Om det står från 5 månader så borde det ju vara okej. Blir lite förvirrad då jag precis som du har hört att man inte ska ge mjölkprodukter före 1 år.

• Tudde

Vår dotter är nu 7 månader och har ätit nestles yoghurt sedan hon var 5 månader. Vi började med lite i taget, men hon visade inga tecken på någon slags reaktion, så bvc sa att det är ingen fara. Nu när hon är 7 månader äter hon också vanlig filmjölk med riven frukt till frukost, detta då hon inte äter gröt.

• gosan2

ja visst blir man førvirrad. Men om barnet inte reagerar negativt på det så ska det alltså inte vara några problem? Vad ær det før skillnad på nestles yoghurt från 5 mån och vanlig yoghurt, førutom att det inte ær tillsatt socker i nestles?

• tingel

Det är ok att ge yoghurt innan ett år. Man ska däretmot inte ge ost och vanlig mjölk.
    jag vet inte vad skillnaden är, men så har mitt bvc sagt.

• Carisma95

Vi började ge turkisk yoghurt (den lite fetare, 10 %) när sonen var 7 mån, med "ok" från BVC. Han överlevde.
    Det är väl inte farligt (om det inte är laktosintoleranta), utan risken är väl att de får svårare att ta upp järn om man t.ex. ger mjölk ihop med en leverpastejsmörgås.

The truth about the truth; It hurts! And that´s why we lie....
  • gosan2

jag ska ringa bvc och høra vad de sæger. Mærkligt att Nestle gør yoghurt från 5 månader om det nu inte ær bra før barnet.

• milimina

ettårsgränsen gäller enbart drickmjölk till mat

att städa medan man har småbarn är som att skotta när det fortfarande snöar
  • Dora

När kan man ge vanlig youghurt då? Den för barn brukar ju vara mycket dyrare än vanlig.

• Carisma95
    Indra o Tilde skrev 2007-05-14 11:52:13 följande:
    När kan man ge vanlig youghurt då? Den för barn brukar ju vara mycket dyrare än vanlig.
    Den "turkiska" vi gav (den i hink) den rekommenderade BVC pga att den är naturell och fetare än vanlig "tunnare" yoghurt (som ofta har mycket socker).
    The truth about the truth; It hurts! And that´s why we lie....
  • Tuvelisa

Min dotter äälskar den turkiska yoghurten och när hon hade haft magsjuka var det det enda hon åt på flera dagar. Hon är ju iofs älder nu (nio mån) men jag började med yoghurt för ett par månader sedan också med ok från BVC. Visste inte att det fanns speciell yoghurt för barn. Den turkiska yoghurten är ju god för den är lite fetare och när den inte funnits i affären har jag köpt matlagningsyoghurt som ju också är fetare 8 %.

• Kati

Min son är 9 månader och äter youghurt varje dag och det går jättebra.
    Jag har läst i en sådan tidning "vi föräldrar" där de testat flera youghurt och den bästa var Arlas naturell. (Den turkiska/grekiska var också okej).
    De andra innehåller otroligt mycket socker, framför allt dessa med som är avsett till barn!!

Mjölk och ost skall inte ge förrän 1 års gränsen.

• Anne69

Jag ger oxå Nestlés baby-yoghurt som mellanmål. Poängen med den är ju just att den innehåller så lite yoghurt (20%) och är osockrad. Så jag har tolkat det som att den är tänkt att ge nu, innan barnen kommit upp i den riktiga "yoghurt-åldern".

• Polette

Läste idag faktiskt i boken "Leva med barn" att man kan ge barn vanlig mjölk till gröten men i övrigt ska man vänta tills i slutet av första året. Och aldrig ge opastöriserad mjölk...

Jag skulle tro, som ni andra, att nesteles fr 5 mån inte kan vara farlig- då skulle de ju inte få sälja den i sverige!

• trollkarl

ähhh, alla har la käkat mjölkprodukter innan dom var 1 och inte fan mår vi dåligt över det??

• Garry

Enligt min bvc så är det bra att introducera mjölkprodukter under amning/ersättning, för att motverka allergi av laktos. Jag ger min 6 mån röd mjölk till gröt och fruktpuré men har inte börjat med yoghurt. tror inte det är någon fara. Tänker börja introducera yoghurt som mellanmål snart. :)

• danitra

Tänk på alkoholhalten dock! Den är högre än i bröstmjölk efter att mamman druckit ett glas vin.

• herilane

Rekommendationerna mot mjölk handlar framförallt mjölk som barnet dricker, och allra sämst är det om komjölken får konkurrera ut bröstmjölken eller ersättningen. Komjölken har mindre järn än bröstmjölk, och i svårupptagen form. Den har också mindre C och E-vitamin, och annan proteinbalans. Proteinerna i komjölk är svårare att smälta en de som finns i bröstmjölk.
    Ersättning är visserligen också komjölkbaserat, men då har man försökt göra den mer lik bröstmjölk.

Yoghurt har ingen laktos (eller mycket mindre än mjölk i alla fall). Yoghurtbaketerierna äter upp laktosen och gör mjölksyra av den. Samma med fil. Därför är risken mycket mindre för laktosintolerans. Många laktosintoleranta som inte kan dricka mjölk kan äta yoghurt utan problem.

När det gäller ost så försvinner en del av de svårsmälta proteinerna i tillverkningsprocessen, och andra omvandlas, så även ost är lättare för bebismagar än komjölk rakt av.

Svar på tråden farligt att ge yoghurt?