• smurfan06

Astma medicin på flyget!!??

Ni som rest med barn som har astma, har det varit några problem att ta med astma mediciner på planet?

• Svar på tråden Astma medicin på flyget!!??
  • Caffreys

Kolla vad det står på www.lfv.se
    Ofta kan det vara bra att ha med ett brev från sin läkare ang. mediciner man måste ta med.

• Morbid Mistress

nej det har inte varit några problem för oss

• hotten

det är ju inte narkotika klassat, å vi har aldrig haft några problem.

• JoPoAnWi
    Vi hade med oss det i handbagaget nu när vi var iväg. Hade både nebunett(Stavning??) och 2 olika "behållare" med medicin.
    Mamma till 4 fina pojkar
  • RosFlickan

hotten skrev 2007-05-14 13:29:43 följande:

det är ju inte narkotika klassat, å vi har aldrig haft några problem.
    Beror inte det på vilken sorts medicin det är, vissa astmamediciner räknas ju som dopningsmedel?
  • Nazeeya

Skaffa ett läkarintyg, för säkerhets skull. Det har jag gjort med mina mediciner, men aldrig behövt visa det.

• MissLilo

Linnea72 - har ni flygit inikes eller utrikes då ni har flygit??

• tvåbarns mamma

har haft med mig nu senast när vi åkte till norge. I oslo tittade de nogrant och frågade vad det var. Sedan gick hon iväg till en annan och frågade om det var ok. Som sagt ta med intyg eller recept eller något.

• Eliama

Ett läkarintyg är inte nödvändigt att ha men änåd väldigt bra, eftersom det underlättar betydligt vid ev kontroller. Vid flygning till t ex USA rekommenderas dessutom att man har med sig ytterförpackningen och bipacksedeln också för att undvika problem. Själv har jag rest massor med gånger med både sprutor, tabletter och sprayer men ingen har frågat eller stoppat mig.

• carola1977

Jag hade en Bricanylinhalator i handbagaget när jag flög nu i helgen, men det var ingen som sade något om det. Själv tänkte jag inte på det eftersom jag hade fullt sjå att visa upp alla barnmatsburkar.

• pampe

reser endel och jag har astma. har aldrig varit några problm örmig med mina mediciner. kollade nu senast när jag hämtade ut nya och det ska inte vara något. jag har allt från inhalatorer till sprutor och tabletter. det enda de sa kunde vara bra var att ha med recepten ifall ngn frågar... sen kan det vara bra med att ha med sig ett läkarintyg elle rliknande. har dock aldrig behövt visa det som sagt. men ringa till läkaren och kolla.. ibland kan det vara så att du får ett telefonnummer till det läkemedelsföretaget du har så att de i tullen får ringa dt om det skulle vara ngt. men som ja sa för mig har det aldrig varit ngt problem. astma är såpass vanligt förekommande så det är inga problm. men ring läkaren o kolla för säkerhetsskull.

Svar på tråden Astma medicin på flyget!!??