Vad göra med soltorkade tomater?
Nån som har ett bra recept där soltorkade tomater ingår? Gärna nåt som går att frysa och är lätt att ta med i en lunchlåda
Nån som har ett bra recept där soltorkade tomater ingår? Gärna nåt som går att frysa och är lätt att ta med i en lunchlåda
Kall sås
Cremefraische/färsk basilika/soltorkadetomater och vitlök. Jag kör basilika, vitlök och tomater i en mixer sen tillsätter jag cremefraischen.
Soltorkade tomater kan man ha i sallader.
Är dom torkade kan man behöva blötlägga dom innan.
Ja torkade är dom ju innan. Men det finns ju sådana som ligger i olja och dom behöver man inte blötlägga innan.
Ingredienser
Portioner: 4
1 liten röd paprika
1 vitlöksklyfta
8 marinerade soltorkade tomater
1 dl kesella
1/2 tsk salt
några droppar tabasco
500 g lövbiff
TILL STEKNING
1 msk smör eller margarin
1/2 tsk salt
Tillagningstid: Max 20 min
Svårighetsgrad: Medel
Gör så här
Skölj, kärna ur och fintärna paprikan. Skala och finhacka vitlöksklyftan. Strimla tomaterna. Blanda paprika och tomat med kesella. Smaka av med salt och tabasco.
Lägg en klick röd röra på varje lövbiff och rulla ihop. Fäst med trästickor. Hetta upp matfettet i en stekpanna. När matfettet är ljusgult och slutat skumma läggs lövbiffen i och får bryna runt om på medelstark värme ca 5 min. Krydda med salt och pepparmix.
Servera lövbiffrullarna med pommes frites och broccoli.
Jag brukar ta pasta till när jag ska frysa in det.....
I bröd tillsammans med fetaost.
Italiensk paj med oliver och soltorkade tomater (tasteline.com).
125 g smör
3 dl vetemjöl
3 msk vatten
5 st tomat(er)
1 st gul lök(ar), finahackade
2 st vitlöksklyfta(or), finhackad
50 g soltorkade tomater i olja, strimlade
75 g svarta oliver med kärna
75 g oliver gröna
0,5 dl vispgrädde
1 tsk salt
4 st ägg
0,5 dl parmesanost, riven
1 dl ost, riven
Tillagning:
1. Värm ugnen till 200 grader.
2. Arbeta ihop smör och mjöl. Tillsätt vatten och arbeta hastigt ihop till en smidig deg. Tryck ut degen tunnt i form med löstagbar botten. Förgrädda botten i ugnen i ca 10 minuter.
3. Blanda tomater, vitlök, lök, soltorkade tomater, oliver, vispgrädde, ägg, salt och peppar. Häll fyllningen i pajbottnen. Strö över osten och grädda i ca 40 minuter.
Servera med en grönsallad.
Annars kan man göra en pastasallad med soltorkade tomater, kikärtor, stora gröna oliver, fetaost, färsk oregano. Lyxigare om man kokar pastan i saffran.