• MosterMaja

    Någon som bytt ut badrumsskåpet i hyreslägenhet??

    Vi har ett klassiskt badrumsskåp i vår hyreslägenhet - med skjutdörrar och lysrör uppe på.. Jag vill ha bort detta men undrar om det verkligen går?

    Om du bytt ut ditt - hur gjorde du med elen (till ny lampa)??

    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Någon som bytt ut badrumsskåpet i hyreslägenhet??
  • Lantani

    Vi flyttar til hyreslägenhet nu 1:a juni. där är ett fruktansvärt fult och litet badrumsskåp (utan inbyggd belysning) och det ska vi själv plocka bort och sätta in ett eget. Man får ju inte precis plats med alla saker när skåpet är kanske 40 cm brett och 60 högt och kanske bara 10 djup. Förstår itne vad hyresvärden tänker på när man sätter in ett sånt litet skåp när det inte ens finns skåp under vasken.

  • Mabiehl

    Först så måste du få ett godkännande från din hyresvärd, sen behöver du ha en behörig elektriker då det gäller en elinstallation i ett våtutrymme.

  • Lantani

    Förlåt om jag lånar tråden: men måste jag fråga hyresvärden för att få ta ner badrummsskåpet och sätta dit ett eget och sedan sätta tillbaka det gamla när vi flyttar?

  • MosterMaja

    Nej jag vet! De är hemska och rymmer ingenting, ändå ser de helt blaffiga och stora ut! Jag vill ha glashyllor i vårt badrum istället för det är så litet..känns som det blir luftigare då. Det enda som hindrar mig är den där förbaskade lampan..


    Lantani skrev 2007-05-14 12:42:41 följande:
    Vi flyttar til hyreslägenhet nu 1:a juni. där är ett fruktansvärt fult och litet badrumsskåp (utan inbyggd belysning) och det ska vi själv plocka bort och sätta in ett eget. Man får ju inte precis plats med alla saker när skåpet är kanske 40 cm brett och 60 högt och kanske bara 10 djup. Förstår itne vad hyresvärden tänker på när man sätter in ett sånt litet skåp när det inte ens finns skåp under vasken.
  • MosterMaja

    Usch..var rädd att det var så krångligt. Får väl försöka plocka bort skåpet och låta lampan vara.. Tack för svar iaf


    Mabiehl skrev 2007-05-14 12:46:48 följande:
    Först så måste du få ett godkännande från din hyresvärd, sen behöver du ha en behörig elektriker då det gäller en elinstallation i ett våtutrymme.
  • principisessan

    jag har bytt.. i förra lägenheten satte jag upp en rektangulär spegel från ikea, tror den hette kolja. Satte den så att den var precis kant i kant mot vart handfatet började, en hylla i oljad ek ovanpå spegeln  och i den skruvade jag fast 2 st spotlights godkända för badrum..
    Sen koppla jag samman dessa spottar med några andra som jag satte fast i 2 st hyllplan som jag hade handdukar o grejor på.
    Jättefint resultat.. har tyvärr ingen bild här på jobbet. Tog inte hjälp av en elektriker som man kanske ska göra, men min pappa kikade på jobbet o sa att det var väldigt bra gjort.

    I nuvarande badrummet har vi satt upp http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15553&catalogId=10103&storeId=2&productId=70129&langId=-11&categoryId=17083&chosenPartNumber=30103704 
    och denna lampa över http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15553&catalogId=10103&storeId=2&productId=12572&langId=-11&chosenPartNumber=20217485

    I andra badrummet är vi inte klara än men ska ha en rektangulrä spegel utan ram och dessa lampor på vardera sida (fast vänd åt andra hållet): http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15553&catalogId=10103&storeId=2&productId=62180&langId=-11&chosenPartNumber=50077469

  • principisessan

    för övrigt så har jag aldrig bett om lov av hyresvärdar.. men alltid fått beröm för bra utförda arbeten/renoveringar i lägenheter.
    Om du bara byter lampa så behöver du inte nåt godkönnande, men om drar nya asladdar o ska koppla ihop flera så bör du nog egentligen ha en fackman som gör det.
    Huvudsaken är att du sparar gamla lampan o kan återställa badrummet när du flyttar.

  • FlikkanZombie

    Exakt ett sånt badrumsskåp har vi bytt till, tycker att dom är ursnygga fast vi behöver dock ingen lampa över skåpet, det är så ljust ändå.


    m u m i n skrev 2007-05-14 13:03:59 följande:
    jag har bytt.. i förra lägenheten satte jag upp en rektangulär spegel från ikea, tror den hette kolja. Satte den så att den var precis kant i kant mot vart handfatet började, en hylla i oljad ek ovanpå spegeln  och i den skruvade jag fast 2 st spotlights godkända för badrum.. Sen koppla jag samman dessa spottar med några andra som jag satte fast i 2 st hyllplan som jag hade handdukar o grejor på. Jättefint resultat.. har tyvärr ingen bild här på jobbet. Tog inte hjälp av en elektriker som man kanske ska göra, men min pappa kikade på jobbet o sa att det var väldigt bra gjort.I nuvarande badrummet har vi satt upp www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/Produc... och denna lampa över www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/Produc...I andra badrummet är vi inte klara än men ska ha en rektangulrä spegel utan ram och dessa lampor på vardera sida (fast vänd åt andra hållet): www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/Produc...
  • MosterMaja

    Låter som det blev snyggt! Smart det där med hylla & spots! Men hade ni en sån "lysrörslampa" som du kopplade ur först? (det är den som är det stora problemet) Hur svårt var det att koppla om elen (både när du satte in det nya o sen när ni flyttade)??

    Skitsnyggt skåp ni har i nya badrummet!! Bra pris också..man måste älska Ikea

    m u m i n skrev 2007-05-14 13:03:59 följande:


    jag har bytt.. i förra lägenheten satte jag upp en rektangulär spegel från ikea, tror den hette kolja. Satte den så att den var precis kant i kant mot vart handfatet började, en hylla i oljad ek ovanpå spegeln  och i den skruvade jag fast 2 st spotlights godkända för badrum.. Sen koppla jag samman dessa spottar med några andra som jag satte fast i 2 st hyllplan som jag hade handdukar o grejor på. Jättefint resultat.. har tyvärr ingen bild här på jobbet. Tog inte hjälp av en elektriker som man kanske ska göra, men min pappa kikade på jobbet o sa att det var väldigt bra gjort.I nuvarande badrummet har vi satt upp www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/Produc... och denna lampa över www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/Produc...I andra badrummet är vi inte klara än men ska ha en rektangulrä spegel utan ram och dessa lampor på vardera sida (fast vänd åt andra hållet): www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/Produc...
  • MosterMaja

    mumin

    du skrev "om du bara byter lampa"..menar du då om jag tar bort lysrörsskrället o sätter upp en ny "vanlig" vägg/taklampa, kan jag göra det själv då? Det låter så enkelt när du skriver om det..

  • principisessan

    flikkanzombie: ja, den är jättefin Det blev ju väldigt ljust med den lampan.. har ingen dimmer heller... fast den är väldigt bra till att plocka ögonbrynen framför..
    I andra badrummet har vi badkar så där är det inte lika skarpt ljus.

  • Lantani

    Badrummet vi har i vår blivande lägenhet är väldigt mörkt. Där sitter bara en sån klotlampa (rund boll ut från väggen) om ni förstår vad jag menar och jag skulle gärna vilja ha lite mer ljus. kan man sätta i en dimmer?

  • principisessan

    mostermaja: ja, lysrörslampa som sitter i sånt där vitt hölje med spegelskåp i samma.
    det var bara att bryta strömmen och skruva upp "lådan" som sladdarna satt i och koppla dessa till den nya lampan.. och såklart borra nya hål till nya lampan.
    Tänk också på att om du borrar i badrummet så ha i silikon i hålen så att det inte blir någon fukt som kan komma in.

  • principisessan
    MosterMaja skrev 2007-05-14 13:14:00 följande:
    mumindu skrev "om du bara byter lampa"..menar du då om jag tar bort lysrörsskrället o sätter upp en ny "vanlig" vägg/taklampa, kan jag göra det själv då? Det låter så enkelt när du skriver om det..
    ja, det borde du kunna göra. För du använder ju samma sladdar som redan sitter i väggen/taket så det är ju inget nya sladdar som du drar.
  • MosterMaja

    Ja precis, sån lampa är det vi har nu..
    Det låter ju super! Bara att skarva o sen är det klart?!

    m u m i n skrev 2007-05-14 13:19:00 följande:


    ja, det borde du kunna göra. För du använder ju samma sladdar som redan sitter i väggen/taket så det är ju inget nya sladdar som du drar.
  • principisessan
    MosterMaja skrev 2007-05-14 13:27:34 följande:
    Ja precis, sån lampa är det vi har nu..Det låter ju super! Bara att skarva o sen är det klart?! m u m i n skrev 2007-05-14 13:19:00 följande:
    japp, sitter den som vår så är det en liten låda som du skruvar upp o sätter fast de nya sladdarna där de gamla satt.. sen är det klart
    Lycka till
  • missingu

    Åhh, här kan jag passa på att fråga!!
    Vi bor iof i en bostadsrätt men jag vill inte renovera om badrummet då det är rustat innan vi flyttade hit, tänkte fixa lite med kakeldekor och nytt skåp istället.

    Nu till frågan, jag har ett fuuult badrumsskåp med speglar som är ganska brett, lika som handfatet som jag vill byta ut. Hur har ni gjort med hålen från skåpet ni tagit ned? Har ni köpt nya skåp som passar i hålen eller täcker hålen?

    Alla skåp jag tittar på är smalare eller för brett (har ledningar bredvid skåpet).

    Någonsom har länkar till badrumsskåp, förutom de på IKEA?

Svar på tråden Någon som bytt ut badrumsskåpet i hyreslägenhet??