Herpestråden 3
Har märkt att det dyker upp fler och fler frågor kring herpes här på forumet så nu tycker jag det är dags att starta upp en ny tråd. Tidigare hette tråden "Könsherpestråden", men många frågor rör ju båda typerna så nu startar jag en tråd för båda!
Denna tråd är tänkt både som en "prata-av-sig-tråd" och en info-tråd för den som har funderingar, så slipper alla frågor dyka upp om och om igen!
Jag som startar den är mkt påläst och svarar gärna på frågor om allt från fakta till personliga erfarenheter! Jag själv har aktiv könsherpes och när jag testade mig för det fick jag också veta att jag bär på munherpes (precis som 70!! procent av Sveriges vuxna befolkning) även om den bara ligger latent.
INFORMATION
TVÅ TYPER AV HERPES
Typ 1= Munherpes
Typ 2= Könsherpes
Man kan dock ha typ 1 i underlivet och i ovanliga fall även typ 2 i munnen.
SMITTA
Viruset smittar via direktkontakt, slemhinna mot slemhinna, mun mot mun eller via mun till slemhinna. (MUNHERPES KAN ALLTSÅ SMITTA TILL KÖNSORGANEN VID ORALSEX OCH VICE VERSA!)
När viruset kommit in i kroppen förökar det sig och kan hos en del personer orsaka besvär som blåsor eller sår (många får inga besvär alls). Samtidigt sprids också viruset via nervtrådar upp till nervknutor vid ländryggraden eller kinden. Där "bosätter" sig viruset sedan i form av en latent (vilande) infektion för resten av livet. I nervknuten kommer därefter viruset att då och då föröka sig och transporteras ut till huden. Detta kan resultera i ett symtomgivande utbrott med nya blåsor och sår. Det kan även ske i form av omedveten virusutsöndring som KAN SMITTA en partner. De återkommande skoven (utbrotten) kommer oftast på samma ställe.
MYTER OM SMITTA
Herpes smittar inte genom dricksglas, handdukar eller genom att man delar bad, dusch eller tvål med någon. Inte heller smittar det genom att man provar kläder och inte genom att man bara sover i samma säng med någon som har könsherpes. Det krävs direktkontakt!!
VIKTIGT OM SMITTA
Man kan föra viruset vidare med sina fingrar så det är mkt viktigt att tänka på att inte pilla på blåsorna och såren. Gör man det så bör man tvätta händerna innan man tar ngn annanstans på sin kropp! Om man pillar på blåsorna är också risken stor att de spricker och blir till vätskande sår som (förutom att de gör ont) smittar och sprider sig mkt lätt! PILLA ALDRIG PÅ EN HERPESBLÅSA ELLER ETT HERPESSÅR OCH SEDAN I ÖGAT!
MUNHERPES
70-80% av den vuxna befolkningen är bärare av munherpes! Många smittas redan som barn genom pussar från föräldrar eller syskon.
ALLA munsår (förutom torrsprickor) är herpes!
Munherpes yttrar sig som blåsor och sår på eller bredvid läpparna men kan också dyka upp i princip var som helst i ansiktet.
Skoven triggas av bl a: Förkylning, stress, UV-strålning från sol eller solarium, nedstämdhet samt menstruation.
KÖNSHERPES
Drygt 30% av den vuxna befolkningen är bärare av könsherpes!
Könsherpes yttrar sig som blåsor och sår på och bredvid könsorganen men kan också dyka upp i analöppningen, på rumpan eller på låren.
Skoven triggas av bl a: Förkylning, stress, UV-strålning från sol eller solarium, nedstämdhet, menstruation samt sex.
GRAVIDITET OCH KÖNSHERPES
Barnet tar ingen skada så länge det ligger i magen. Den som bär på herpes har antikroppar i blodet som skyddar bebisen.
Barnet kan dock ta skada om man har blåsor när det är förlossningsdags och om läkaren avgör att de sitter "farligt" till för bebisen så görs kejsarsnitt. Det ska dock tilläggas att det finns medicin som är ok att ta mot slutet av graviditeten om så behövs för att kunna genomföra en förlossning.
VIKTIGT att veta är dock att det inte är bra att BLI SMITTAD av herpes under en graviditet. Så om man blir gravid och vet att ens sambo/make har herpes bör man kontakta en läkare för att få reda på om man själv redan är smittad. Är man det så är det ju lugnt, men är man det inte så bör man skydda sig vid sex under graviditeten!
ATT TESTA SIG FÖR HERPES
Det finns två sätt att testa sig för herpes:
1. Prov på blåsorna (förutsatt att man har ngr). Man kan då få svar på om det är herpes samt och det är typ 1 eller 2.
2. Virusserologi (blodprov). Ett antal VECKOR efter att man blivit smittad har det bildats antikroppar i blodet och först då kan man se dem i ett blodprov. Även här får man reda på vilken av de 2 typerna man har.
MEDICIN
Det finns medicin som hjälper!!
Mot munherpes finns receptfria läkemedel på Apoteket: krämerna Vectavir och Anti. Det finns också receptbelagd medicin i tablettform.
Mot könsherpes finns enbart receptbelagd medicin i tablettform: Valtrex, Zovirax, Geavir, Aciclovir och Famvir.
Både munherpes och könsherpes yttrar sig på ungefär samma sätt: det första som händer är att det sticker, svider och/eller kliar i huden. Sen dyker blåsorna upp inom max 2 dygn. Blåsorna spricker så småningom och blir då till vätskande sår som efter ett tag blir till skorpor som till slut trillar bort. Hur lång tid det tar mellan de olika stadierna är mkt olika från person till person! Vid könsherpes är ett vanligt tecken på att ett skov är på väg också svullna och ömmande lymfkörtlar.
För att medicinen ska hjälpa så bra som möjligt är det viktigt att börja med den så snart som möjligt! Om man märker av att ett skov är på väg genom stickningarna i huden och börjar med medicin redan då, slipper man ofta få ngr blåsor över huvud taget.
Hoppas jag fått med det mesta, annars får ni fråga så ska jag besvara efter bästa förmåga!
Förresten, vill tipsa om en superbra sida om herpes:
www.harduherpes.nu
Klart slut från mig!