• Jacqueline

Visste du detta om LÖK och hundar?/långt

Hej

Vitlök eller all form av lök (gul, silver, blomsterlökar, osv.) innehåller ett ämne som heter thiosulfat (Slags näringsalt.), ngt som har bevistats om och om igen är DIREKT skadligt för hundens hälsa oavsett mängd eller hur ofta man get det. Hundar och katter (eller andra rena köttätare) saknar de enzymer som krävs för att kunna bryta ner detta ämne.

Det bryter nämligen ner hundens (eller kattens) röda blodkroppars cellväggar och drabbas då av akut blodanemi och syrebrist i kroppen. Vilket i överdosering kan resultera i att den dör. Vid mindre doser och långvarig användning som slår du sakta men säkert sönder hundens lever (som bekant renar blodet.) permanent.
    Giftet i lök påverkar hemoglobinet och ger upphov till blodbrist. För en 20 kg:s hund kan 300 gram rå lök (två normalstora lökar) eller 30 gram torkad lök framkalla förgiftning. När det gäller vitlök räcker det med knappt en hel rå vitlök respektive drygt en matsked vitlökspulver.

De symptom som kan ses vid akut lökförgiftning är; aptitlöshet, kräkningar och diarré, blodfärgad urin och bleka slemhinnor, samt snabb andning och hög hjärtfrekvens.

Behandlingen består av tömning av magsäcken, vätska intravenöst, järnpreparat och vitamin E.
    Här är ett litet axplock av olika ämnen som är giftigt för hunden som är ganska vanligt förekommande i dess närmiljö. det finns en uppsjö till men dessa skulle jag tro är dom som en hund lätt kommer i kontakt med i vardagen

Jag tar här inte med akuta åtgärder som man bör vidta ifall hunden har fått i sig dessa ämnen och eller uppvisar förgiftningsymptom då jag anser att man omedelbart kontaktar veterinär eller giftcentralen vid misstänkt förgiftning och får information den vägen.

Vid transport till veterinär medtag om möjligt innehålsförteckningen på det ämne som hunden fått i sig , det är till mycket stor hjälp om veterinären blir informerad om vilket ämne hunden fått i sig .

Utförligare information finns i källangivningen nedan .

Telnr till giftcentralen : 08 331231 08-331230.   eller möjligtvis 112.
    Jouröppen veterinär dygnet om, Blå stjärnan : 031 653500 031 653535 som oftast ger råd per telefon eller andra stora djursjukhus.

Lök
    All former av lök rå eller behandlad inklusive vitlök och blomsterlökarvitlökskappslar lökpulver osv Samt dom flesta lökväxter.

Choklad
    Kakaon i choklad innehåller teobromin, vilket hunden inte kan brýta ner , ( hundchöklad innehåller ej thobromin

Yxlitol : Sötningsmedel i sockerfritt godis

Salt

Kryddor

Bittermandel ( innehåller cyanid )

Jäst "bildar alkohol "

Ojäst deg
    "gästsvamparna i degen tål miljön i magsäcken och kan fortsätta jäsa och alkohol bildas "

Tea-treeolja

Alger
    Djur som dricker vatten ur sjöar och vattendrag med höga halter av giftiga ämnen från blågröna alger riskerar att bli sjuka. Den vattenmängd som krävs för svår påverkan varierar kraftigt beroende på vilka blågröna alger som blommar och hur mycket gift som producerats för tillfället.

Avokado

Vindruvor

Russin

Glykol ( mycket smakligt för hunden då det har en sötaktig smak) dödlig dos 6,6 ml per kilo kroppsvikt.

Råttgift : förhindrar blodets koaguleringsförmåga .

Insektsbekämpningsmedel.

Vissa svampbekämpningsmedel ( innehåller kvicksilver )

Svavelsyra ( blyackumulator = bilbatterier)

Avlopsrengöringsmedel.

Klorerade rengöringsmedel.

Växter. Julstjärna prickblad , och dom flesta växter med vit växtsaft.

Paddor ( starka reaktioner av det gift paddorna utsöndrar vid stress men oftast inte farligt)

Vissa grodarter ( se paddor)

Människomedicin
    Aldrig utan veterinärs inrådan

Komplett förteckning över giftiga växter för hund.

www.barlind.se/buslisa/vaxter.html

• Svar på tråden Visste du detta om LÖK och hundar?/långt
  • Jacqueline

tänkte att edtta kunde vara bra information nu i fästing tider då det finns många som ger sina hundar vitlök i tro om att det ska hålla fästingarna borta

• LillaLulla

Ja, det visste jag faktiskt... Hittade listan på vovve.net. Men bra att du skrev detta ändå, det finns säkert många som inte vet det!

• Jacqueline

har faktiskt stött på många som ger sina hundar vitlök som "fästingmedel"....att äta alltså

• Minimilian

Japp ingen lök, det visste jag!
    Man kan spraya vatten, vinäger och pressad vitlök på hunden för fästingar har jag hört. Undrar om det är ok?

Vindruvor visste jag däremot inte, min hund som ÄLSKAR det!

• Rottis77

Russin är inte farligt för hund. Vindruvor har jag heller aldrig hört skulle vara farligt. Men annars var det en himla bra lista du skrivit

• Pepparrot

Det var då konstigt!!
    Min veterinär rekommenderade vitlök mot furunkulos.
    Han har ätit vitlök dagligen i hela sitt liv.
    Nu är han visserligen död.

A dyslexic agnostic insomniac lies awake at night wondering if there's a dog
  • Pepparrot

Han blev 11 år i alla fall kanske jag ska tillägga

A dyslexic agnostic insomniac lies awake at night wondering if there's a dog
  • dekad

Japp, det visste jag, och jag har inte ens en hund Däremot har jag katter, och detsamma gäller för dom. Så nu vet alla det med

• Jacqueline

och alla som skriver "nej de e inte farligt" eller "min hund har alltid ätit sånt" ,kan kanske visa mig någon sida där en legitimerad veterinär har uttalat sig om att det inte är så eller att det inte alls är farligt.

• Lalja

Bara för att ens eget djur har ätit nåt från listan och överlevt, behöver man väll inte ha en text från en legitimerad veterinär som styrker det?

Svar på tråden Visste du detta om LÖK och hundar?/långt