• Blekingskan 74

Myshörna i barnrum

Skulle vilja göra en myshörna i min sons rum där vi kan krypa upp och läsa en bok, dricka kvällsvälling och bara mysa. Jag skulle vilja ha en dyna som är tjock, typ 25-30 cm och minst 1*1 meter gärna ytterligare 20 cm på båda hållen. Någon som vet var man kan få tag på en sådan?

Vi hade en sådan (och en större variant; 2 meter lång) när jag var liten, den kallades Laban och var i brun manshester och stod på en 10 cm hög sockel, tror dock inte att sådana finns kvar länge... Lite nostalgi!

Om det finns några bilder på barns myshörnor så inspirera mig gärna!

ღღღ ♥ HUGO ? Hu? go som helst ♥ ღღღ
  • Svar på tråden Myshörna i barnrum
  • LilJ

våran myshörna består just nu av ett tält i sonens rum haha..

men varför inte ta en gammal madrass och skära ut i strl du vill ha och klä om?

• Blekingskan 74

Ja, jag har funderat på det men jag skulle egentligen vilja ha rundade kanter om du förstår vad jag menar. Men man skulle ju kunna ta en madrass och sedan lägga ett täcke eller skumgummi runt innan man klär den med tyg... *tänker* . Vi hade kvar vår "Laban" jättelänge på vår vind men ny har mina föräldrar flyttat och såklart slängt att "skräp". Blir så arg, den hade ju varit toppen nu!

ღღღ ♥ HUGO ? Hu? go som helst ♥ ღღღ
  • MammaMie

Ta en gammal madrass och klipp till den biten du vill ha och runda till kanterna, ifall det är för tjock madrass så kan du gå till en tapetserare (möbelomklädare) och be att såga till av madrassen, det finns nämligen en speciell sorts polyetersåg (polyeter=skumgummi) Då kan du få i princip vilken form du vill. Där kan du även be dem beställa hem skumgummi/polyeter ifall du inte har någon madrass hemma..

Jag är själv tapetserare och hade gärna gjort det åt dig ifall jag haft möjlighet! Lycka till!

• Ingen dans på rosor

Vi köpte en spjälsängsmadrass på IKEA (minns ej vad den kostade, runt 100 kr skulle jag tro) och klädde in i ett roligt tyg. Jätteskön att sitta på, håller formen bra och kostade inga stora summor.

• Freiya

köp en fräsch resårsäng begagnat då? jag skulle inte vilja det, men alla har ju inte sån bacillskräck :)

vi har min gamla 120-säng i lillans rum, det som ska bli hennes rum ska jag väl säga, som jag tänkte ha i en myshörna. tror att det är en jättebra idé!
    det finns ju att köpa madrasser i valfri storlek i vissa madrassaffärer också, jag vet inte vart du bor, men i göteborg finns det en så skär till efter kundens önskemål. men då e det ju skumgummi då.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • emejo128

Vår myshörna ser ut så här:

Mot ett hörn har vi satt två fransdraperier. Bakom dem (inne i myshörnan) har vi en lampa med lite dämpat sken (en måne från Ikea). På golvet ligger ett tjockt duntäcke med ett påslakan runt. Det är vikt tre gånger, vilket gör att det blir väldigt mjukt och skönt. Ovanpå det har vi lagt en filt. Runt om, mot väggen, har vi stora 60*60 kuddar. Ibland drar barnen in sina sittpuffar där (vilket gör det mycket skönare för mig att sitta där och läsa sagor.)

• uno

Vi har köpt två stycken madrasser i skumgummi på en tygaffär. Lägger man dem ovanpå varandra så blir det tjockt och gott att sitta/ligga på men hon använde dem också som koja ex. De hade massor olika mått och former på dem. Klädde dem med två olika tyg från IKEA och så har vi kuddar i olika storlekar och tyger. Sydde madrassöverdragen som örngott så de enkelt går att ta av och tvätta.

Ett annat alternativ kan ju vara en baden-baden dyna eller annan dyna till utemöbler. De brukar vara tjocka men mjuka och väldigt enkla att hålla rena, smutsavvisande.

Du verkar vara händig och en sockel är enkelt att göra själv. Fyra stycken sidor i mdf eller liknande (som brädgården kan skära till), och så en toppenskiva. Skruva ihop sidorna med L-järn och så montera toppen sist, måla eller använd sprayfärg. Tror IKEA har bra låga stommar med förvaring om du vill ha sådant för sängkläder till madrassen när ni har övernattande kompisar?

Svar på tråden Myshörna i barnrum