• daysi80

Jag har gift mig - hur exakt gör jag nu med körkort etc?

Hejsan!
    Gifte mig i Paris i fredags!!! Så nu är man fru, och har en man...Tror inte man har fattat det ännu...

Iallafall, till det praktiska:
    Jag byter efternamn till makens. Ansökan om namnbyte lämnades in redan vid hindersprövningen.
    Vad händer nu? När ska jag börja säga/skriva mitt nya efternamn? Får man en bekräftelse från Skatteverket om att namnbytet är klart?
    Hur fixar jag nytt körkort och nytt VISA-kort etc?
    Ni som har hund och står i SKK´s ägarregister: Hur byter man det?

Väldigt tacksam för svar! KÄnner mig helt förvirrad!

• Svar på tråden Jag har gift mig - hur exakt gör jag nu med körkort etc?
  • johannajois

*puff puff* Vill gärna vet lite jag oxå då jag snart gifter mig!!

• Batseba

Grattis grattis till bröllopet!!! Jag fick papper från vägverket när jag bytte namn.

• Batseba

Glömde säga att jag fick papper att namnbytet var klart å godkänt.

• Trinity78

Från polisens hemsida:

Måste jag byta pass om jag gifter mig eller byter namn?

Vid namnbyte måste man alltid byta pass. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket www.skatteverket.se. Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att resan bokas i namn före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten.
    Från Vägverkets hemsida:

Förlust och förnyelse av körkort
    Ditt körkort ska förnyas vart tionde år. Vi skickar en blankett för körkortstillverkning 2-3 månader innan giltighetstiden går ut. Körkortet ska också förnyas om det har förstörts eller kommit bort eller om någon uppgift i det ändrats, till exempel om du byter namn.

Klicka på länkarna till vänster för att läsa mer eller använda våra Internettjänster.

Vi lovar att du får ditt körkort inom 5 arbetsdagar efter att vi har fått allt som behövs för tillverkningen. När ditt körkort ska förnyas efter 10 år får du det inom 7 dagar.
    https://secure1.ore.vv.se/korkort/grundFrame.aspx

Patrik, nu räknar vi ner... (18 dagar)
  • MrsWa

Grattis!

Det mesta sker automatiskt via skatteverket när man bytt efternamn. Alla myndigheter och sånt. Du kommer få papper om körkort från vägverket. Du ska naturligtvis använda ditt nya efternamn nu, även om det inte hunnit registeras hos alla företag. Jag fick maila till min bank och säga att jag hade bytt efternamn, då fick jag ett nytt visakort med nya namnet på. Du får nog ringa till SKK och säga till bara. eller maila. Jag skickade ett mass-mail till alla klubbar jag var med i och då ändrade de uppgifterna och jag fick nya medlemskort. Har du tränat på att skriva under med nya namnet? Det är lätt att glömma bort det ibörjan, jag skrev mitt gamla efternamn hela tiden och min man fick påminna mig jämt.. =)

• lilltrillan

vägverket skickar automatiskt ut nya papper du ska fylla i för namnbytet! det gör dom så fort det har blivit registrerat hos skattemyndigheten!

glöm dina bekymmer imorgon kommer nya
  • mintchocolate

När jag bytte efternamn (av andra skäl) ringde jag runt till varenda företag och informerade om namnbytet. Har ju en pärm för räkningar och viktiga papper, så jag gick igenom den och ringde alla där. Var ju bara att beta av flik för flik, tyckte det var roligt till och med

Jag fick inte riktigt reda på när mitt namn var klart så jag ringde till skatteverket och frågade vad jag hette. ( ) Då hade jag tydligen haft mitt nya efternamn i några dagar redan. Tror inte ens att man får använda sitt gamla efternamn när det bya är klart.
    Glöm inte ringa brevbäraren så posten kommer rätt!

Grattis till giftermålet förresten!

• mammacatta

Allt som inte har ekonomiska... hur ska vi säga... att det finns tillgång till era pengar - går automatiskt.
    Det som måste beställas är alltså konto/kreditkort.
    Du heter det nya namnet from att du sagt JA, men du får inga papper på det förrens om några veckor. När du får bekräftelsen från skatteverket (kommer inom en vecka från att prästen lämnat in "intyg om vigsel") så har förmodligen vägverkets grejer redan kommit.
    Sen använder du det nya körkortet som bevis när du skaffar kontokorten.
    Om du vill ha nytt pass tex tidigare än körkortet blivit klart, så ta med dig ett personbevis till polisstationen.

GRATTIS!

• Rompe

Vänta tills namnbytet har blivit godkänt. Du kan ändå inte fixa nytt VISA, kk mm innan dess.

Åh förrästen, stort GRATTIS

• daysi80

Tack allihop!

Så jag får vänta någon vecka tills handlingarna kommit från Skatteverket?
    Sen ringer/mailar jag runt till klubbar och banker o.s.v. och meddelar mitt namnbyte?
    Men jag måste vänta på mitt nya körkort innan jag kan gå till banken och fixa? Men det andra med klubbar och sådant som inte involverar pengar o.s.v. kan jag göra redan nu?

Passet förnyar jag sen när jag ska ut och resa nästa gång.

Det är mycket med det praktiska!

• mintchocolate

daysi80

Någon i tråden skrev att du hard itt nya efternamn fr.o.m. det ögonblick du däger "ja", så antagligen har du redan ditt nya efternamn

• mammacatta

Du kan fixa allt innan körkortet kommer, men SÅ brådis är det oftas inte.
    Du heter det nya nu, varför krångla?
    Ändra i den takt du stöter på det gamla, då vet du att du ändrat de som hör av sig.
    Innan du har körkortet kan du inte ens använda kreditkorten iallafall...

• FruPurmonen

Du behöver inte vänta på ditt nya körkort för att gå till banken och fixa nytt bankomatkort, utan kan använda ditt gamla id-kort, om det inte gått ut dvs. Det lönar sig inte att gå till banken och säga att nu behöver jag ett nytt kontokortm, utan du måste vänta på att banken får uppgifter från skatteverket. De kan inte fixa några nya kort innan dess.

Svar på tråden Jag har gift mig - hur exakt gör jag nu med körkort etc?