• sagolik blå

Sockerkaka med rivet äpple

Hej

Jag tänkte baka en sockerkaka med rivet äpple och kanske kanel o vanilj i. Har någon något bra recept? Har letat lite men hittar bara äppelkaka ( där man sticker ned klyftor i smeten).
    Min farmor gjorde alltid en jättegod kaka med rivet äpple som var så saftig men tyvärr har jag aldrig frågat efter receptet, och nu är hon så virrig att jag inte vet om hon minns men jag ska prova iaf nästa gång jag träffar henne.
    Vad tror ni, kan man ta"standard" receptet och hälla i lite kanel och rivet äpple?
    Kan det bli gott??

Älska mig som mest när jag förtjänar det minst, för det är då jag behöver det bäst.
  • Svar på tråden Sockerkaka med rivet äpple
  • marlene23

Jag brukar alltid ta standardreceptet och sedan gå lös med olika smaktillsatser i och på.. det blir alltid bra!
    Lycka till.
    Jag ska prova ditt recept. tänkte göra det antingen ikväll eller imorgon.
    Förra veckan mosade jag i 3 bananer och stack ner blockchokladbitar. jättegott!

• sagolik blå

marlene23, det där lät jättegott, bananer och choklad får det bli nästa gång.

Nu ska jag ta tag i äpplerna då....har fått massor så nu har jag runt 25 st...nog för att det går åt äpplen men kanske inte så många innan de blir dåliga

Älska mig som mest när jag förtjänar det minst, för det är då jag behöver det bäst.
  • marlene23

jag skulle riva riktigt mycket i kakan så att den blev supersaftig.
    äppelpaj kan du ju också göra av äpplena
    eller steka äpplena i små bitar med lite kanel och ljussirap.. servera med vaniljsås.. det är jättegott!

• sagolik blå

Nu står den i ugnen... enl. barnen var den goood (smeten iaf, för skålen är renslickad)

Äpplerna "fyllde" ut mer än vad jag trodde så en form på 2 liter rekomenderas... Kunde inte hälla i allt för jag tog bara den vanliga som bara är på 1 1/2 l och det fick inte plats...
    Mer smet åt småkockarna

• marlene23

haha mums! hur många äpplen tog du i?

• marlene23

smarrigt för småkockarna!

• sagolik blå

Den är klar nu, luktar jättegott, ska smaka senare när den svalnat.
    Tog i 2 stora äpplen, rev dem på den grövsta sidan på rivjärnet. Tänkte ta ett till men när jag hade hällt i det i smeten så såg det "lagom" ut.

Ska kolla den när jag skurit upp o se om det var lagom eller om man kan ta lite till.

Tog 2 tsk kanel i och 1 tsk vaniljsocker. Hade tänkt o bröa formen med kokosflingor men tyvärr hade jag inga.

• marlene23

åhhh vad smarrigt, ska ringa sambon och be honom köpa med sig lite äpplen!

• sagolik blå

Så blev det någon kaka?  Sambon tyckte nog sådär...barnen gillade....
    Kanske ngt mkt kanel i. Har bara tagit en pyttebit men tykte att det vart ok. Återkommer igen för resultat i morrn när den stått till sig lite.

Ngn annan som ahr något roligt recept eller så???

• marlene23

inte gjort kakan ännu.. fick fullt upp med present inför mammas kalas imorgon.. men det blir den kakan till helgen.

ett annat tips är att ha i saften av en hel apelsin och rivet skal. sedan göra glasyr med pressad apelsinsaft i och bre på kakan.

• sagolik blå

Har smakat kakan igår, den var verkligen saftig. Smakar mycket kanel tyckte det var gott men man skulle nog kunna nöja sig kanske med 1 tsk.
    2 äpplen tycker jag vart lagom.
    Ska prova en gång till sen med kanske bara 1 äpple o lite eller inget kanel bara för o se om det ff blir så saftig.

• marlene23

jag tänkte testa lite på känsla med ditt recept och hur mycket av varje! ska baka imorgon kväll när karln min kommer hem från jobbet!

• marlene23

Nu har jag gjort kakan.. nästa gång ska jag ha i hela äppelbitar också! tog ca en halv tsk kanel i smeten och dt var ganska lagom.

• MRSVi

Mitt roliga recept har inget med kakor att göra, men om du har mycket äpplen att bli av med kan du steka korv i ugn med klyftor av rödlök, äpplen, o timjan... kanske kan vara nåt för barnen...
    För att återgå till bakandet skulle jag gärna vilja ha standardreceptet du använde, det lät ju så gott, men jag är lite osäker på sockerkaka, faktiskt...!

• marlene23

åh nu har jag bjudit sambon, dottern och en väninna på kakan.. och det blev en riktig hit!

• sagolik blå

marlene23: Var  roligt att det var uppskattat. Kanske hela bitar oxå skulle vara gott!

Mrs V: Receptet jag använde var på vanlig sockerkaka:

2 ägg
    2 dl strösocker
    2 tsk vaniljsocker
    2.5 dl vetemjöl
    1,5 tsk bakpuler
    1 dl vatten/mjölk
    50-75 g smält smör

Ägg o socker vispas fluffigt.
    Sen tillsatte jag vaniljsocker men bara 1 tsk eftersom jag skulle använda äpplen.

Sen blandar man vetemjöl med bakpulver och rör ned det i smeten med smält smör och vatten/mjölk (jag använder alltid vatten)

Gräddas i nedre delen i ugnen i 175 grader i 30-40 min.

För övrigt så bakade jag en citronkaka med kokos igår.
    Den var oxå riktigt smarrig!!

Svar på tråden Sockerkaka med rivet äpple