• Elegantmachine

ont i sidan av magen

igår förmiddags började det göra ont på högra sidan av magen, intill höftbenet däruppe och det gör ont ända ner till troskanten. det gör ont när jag hostar, rör på mig där den sidan blir utsatt. jag vet inte om detta har anknytning till det, men jag var supervarm och yr igårkväll. idag har jag bara mått illa och magen har varit dålig sedan igårmorse.

kan det vara en sträckning? eller kan det vara någonting annat? hjälp!

• Svar på tråden ont i sidan av magen
  • Lillflickan

Kan vara många saker. På högersidan sitter gallan, levern och blindtarmen.... tycker du skall kontakta läkare och se vad de säger.

♥ Mamma till Storebror, Gullan, Bischen & Gnutten ♥
  • Elegantmachine

jag ringde sjukvårdsupplysningen somt yckte det lät som blindtarmsinflammation. har någon här inne haft det? var isf gjorde det ont på er, vad hade ni för symptom osv osv

• AochJsMamma

Känns som om man har håll, typ (fast ondare). Ett test som man iallafall gjorde förr om man misstänkte blindtarmen var att man lägger sig på rygg raklång, sen drar man sakta ena benet mot magen. Om det då gjorde ont på sidan så var det troligtvis blindtarmen. Högst ovetenskapligt, men ett husknep. Sen så kräks många när de har blindtarmsinflammation, dock inte alla. Till slut brukar an ha så ont att man har svårt att gå upprätt. Det onda brukar eskalera.

• Elegantmachine

jo, eskalerar gör det nu, men i väldigt lagom takt. det känns som stickningar, som håll men ändå inte, just där blindtarmen vanligtvis sitter. jag kan inte äta, inte skratta eller hosta..

• AochJsMamma

Du gör dig själv en tjänst genom att åka in tidigare än senare om du misstänter blindtarmen. Sa inte sjukvårdsupplysningen att du skulle åka in med dina symptom?

• Elegantmachine

jo, de sa ju det. men det är ganska pinsamt att åka in och det inte är blindtarmen...

• SystraMi

åk in! inte är det pinsamt hellre ett besök för mkt än ett för lite men det låter absolut som blindtarmsinflammation.

Symptom från sjukvårdsrådgivningens hemsida:

*Plötsliga besvär, men de kan också komma smygande.

*Smärta och ömhet som oftast börjar lite diffust runt eller ovan naveln för att, efter cirka 10-12 timmar, vandra ner till magens nedre högra del. Smärtan blir efter hand värre och kommer från ett och samma ställe. Det gör mer ont om man exempelvis andas djupt, hostar, nyser eller rör sig.

*Dålig matlust och illamående.

*Feber upp till cirka 38,5 grader, men den kommer oftast efter något dygn. Får man hög feber tidigt talar det snarast emot blindtarmsinflammation.

*Diarré ibland.

*Kräkningar ibland.

• Elegantmachine

min pojkvän, som har läst en del medicin och nu tar avbrott från läkarstudierna tyckte det mer verkade som jag hade kramp i tarmarna. men jag vet inte. när jag drog inne i hyögra sidan och in mot magen kom det ett skvalpande ljud. blir det värre, åker jag in.

• Elegantmachine

har precis kommit hem från lunds sjukhus och det är troligtvis blindtarmen, thank you very much. ska vara där kl 8 igen för fler tester och samtal med läkarna.

• Lillflickan

Lycka till idag, och hoppas du snart slipper ha ont.

♥ Mamma till Storebror, Gullan, Bischen & Gnutten ♥
  • Elegantmachine

det var inte blindtarmsinflammation, dock var det virus i blindtarmsbihanget. de valde att inte operera

Svar på tråden ont i sidan av magen