• Kajsa79

ok att använda Algesal salva?

Jag har precis varit på Apoteket och frågade dem om de hade någon värmande, smärtlindrande salva för min ländrygg. Jag berättade också att jag är gravid (vilket också syns) och apotekaren rekommenderade då Algesal. Nu när jag läser bipacksedeln står att man alltid ska rådgöra med läkare före användning under graviditet och att salvan inte ska användas under de tre sista månaderna. jag har fyra månader kvar till bf -är det ok eller inte att använda Algesal?? Jag får inte tag på min bm, så jag söker hjälp från er.
    Tack!

• Svar på tråden ok att använda Algesal salva?
  • Taurus 73

Eftersom det står i Fass att 'Det finns risk för att fostret kan påverkas vid användning under graviditet' samt att salvan ska inte användas under de tre sista månaderna av graviditeten'. Skulle jag avstå att använda den överhuvudtaget. Jag skulle inte våga chansa.
    Hjälper det inte alls med typ vetevärmare eller liknande för smärtan?

• Kajsa79

jo vetevärmaren är bra, men bara medan jag använder den. Jag skulle vilja ha nåt som lindrar medan jag gör annat än ligger i soffan... jag läste ju samma, men konstigt att apotekspersonalen rekommenderade den, om man ändå inte får använda den som gravid, eller hur? Vet ju varken ut eller in. Finns de nån som vet någon annan salva eller liknande man kan använda? Hur är det med tigerbalsam tex?

• Taurus 73

Tigerbalsam är inte heller bra vill jag minnas...det står 'användning kan inte rekommenderas under graviditet'.
    Det är f*n själv när man har ont, var i samma sits under sista grav.

• Taurus 73

Jag sökte lite på smärtstillande salvor och har inte hittat någon som det inte står att man bör undvika användandet under grav. Ska kolla lite mera....

• Kajsa79

när jag inte är gravid har jag minsann aldrig ont i ryggen... har mikrat vetekudden nu så det får väl bli den istället, iaf tills jag talat med barnmorskan.
    tack för hjälpen!

• Kajsa79

var tillbaks på apoteket idag och då sa dom att dom hade gjort fel som rekommenderat Algesal, men att jag kanske kunde använda ormsalva istället, men att jag skulle tala med min barnmorska först. Jag ringde henne precis men då har hon gått hem för dagen, kommer åter på fredag. Vad tror ni om ormsalvan (det är en massageliniment med arnikaextrakt)?

Svar på tråden ok att använda Algesal salva?