• Lilla Hustrun

Håravfall pga Cerazette??

Börjar bli lätt desperat. Har ätit Cerazette i 9 månader, bytt till en annan sort nu pga kraftiga oregelbundna blödningar och håravfall. Jag har tappat hår hela tiden (nu snackar vi MYCKET MER än normalt dagligt håravfall) men senaste 1-2 månaden har det blivit klart värre, och jag börjar se tunnhårig ut, vilket skrämmer mig. Hade en rejäl kalufs innan, vilket jag är glad för, men nu syns hjässan tydligt igenom på många ställen. Jag antar att det är Cerazette som är boven, då detta är en biverkning på tabletten. Min fråga är om någon mer än jag har erfarenhet av detta? På Apoteket sa de att just håravfall orsakat av C. kan fortsätta ett bra tag även efter att man slutat med dem, vilket verkligen stämmer på mig. Slutade för 3 veckor sen. Nån som råkat ut för samma? Har ni fått tillbaka håret? Vågar knappt tvätta det längre, för det är äckligt så mycket det ligger i duscgsilen efteråt.

• Svar på tråden Håravfall pga Cerazette??
  • SweetLove

jag har ätit mina i 4månader o har blött väldigt mycke, sen mars har jag blött 5gånger .. men inte tappat nåt hår!

• Lill fjant

Jag är som du! Men ska på utredning om PCO-S i morgon... Har precis beställt hårprodukter för andra gången, allt för att få håret tillbaka - igen! Svindyrt som f*n, men inte tänker jag bli flintskallig vid 34 år!

• InesOchMamma

Jag tappade ocksa en massa hår. Men jag slutade amma när Ines var 2-3 månader och slutade då även med Cerazette - övergick till mina "gamla" piller istället - och då slutade jag tappa hår. Jag trodde att det kanske hade att göra med att jag slutade amma/hormon-omställningar, etc. - men det kanske hade att göra med p-pillrena... Usch & fy!

• Lill fjant

Det finns en del förklaringar till att man tappar hår och dom är rubbningar på sköldkörteln (?), stress eller PCO-S. Så masa iväg dig till VC och ta prover på sköldkörteln!

• Lilla Hustrun

Sköldkörteln har jag inte haft fel på innan-´tjatat mig till provtagning eftersom jag är kraftig och svårt att gå ner i vikt, men icke nåt fel där. PCO-s: är inte det när man inte har någon mognad i äggblåsorna och därmed svårt att bli gravid? Det kan inte jag lida av, 2 graviditeter på första försöken. Jag upptäckte av en slump att Cerazette hade håravfall som biverkan, så därför antar jag att det är problemet.
    Men visst, jag börjar bli riktigt orolig, så jag börjar fundera på att ringa VC. Tack för era svar!

• Lill fjant

Kan även vara brist på gulkropphormon och då får man äta den medicinen resten av livet. Ska själv ta en massa prover vid nästa menstillfälle, för det är troligen mitt "problem".

Svar på tråden Håravfall pga Cerazette??