• Neta

Hur mycket kaffe "vågar" man dricka ?

Har för mig att det är 3 koppar/dag som rekomenderas som "max" av livsmedelsverket.
    Mitt "problem" är att jag från att ha känt totalt avsmak för kaffe nu istället är som tokig i det...Jag skulle lätt kunna få i mig 7-8 koppar om dagen...
    Vad är det för risker med att dricka mycket kaffe som gravid ? Någon som vet ?
    Hur mycket kaffe dricker ni ?

• Svar på tråden Hur mycket kaffe "vågar" man dricka ?
  • Fruochmamma

Jag dricker någon kopp per vecka men köper då riktigt riktigt gott kaffe. Kanske testa koffeinfritt kaffe?!

Vad jag har läst är att för mycket kaffe kan öka risken för tex för låg födelsevikt & missfall men då pratar en större mängd kaffe per dag.

• April Mamma

Jag drack mer än 3 koppar under en perid av min grav, en period så kände jag som du avsmak. Drack då inget kaffe alls.

Det som är mindre bra med kaffe är väl koffeinet, läste någonstans att det stor kaffekonsumtion kan göra så att man får missfall..eller ökad risk. Sedan kan vikten hos barnet bli lägre...stämde dock inte för mig då sonen vägde 4680g

Lagom är väl bäst

• Losam

Risken är väl att barnet får i sig för mycket koffein om man driker mycket. På www.slv.se står det max tre koppar a 1,5 dl styck.

Drick med måtta, det gjorde jag under min grav. Någon dag drack jag kanske mer än tre medans nästa ingen alls.

• lata kocken Johanna

koffeinfritt kan du bälga i dig

• fröken Anna

Läste i någon tråd att i vissa länder är kaffe helt förbjudet... Ska se om jag kan hitta den. Det var medlemmar som bor i Frankrike och USA har jag för mig.

*forskar lite*

• lata kocken Johanna

japp det stämmer bra

i frankrike och USA avråder man helt från koffein

gränsvärdena är lite luddiga men slv har satt sina råd långt under de värden där man sett skadlig påverkan på foster

• nitedrive

De risker som eventuellt finns är vad jag vet missfall(om man dricker mycket kaffe tidigt i graviditeten alltså) och låg födelsevikt.Inget av detta har dock stämt på mig
    På burkar med koffeintabletter står det tillexempel att det är okej att ta som gravid.Men,som alltid är väl lagom bäst

• fröken Anna

hmmm
    Detta skulle rent biologiskt kunna förklara varför så många tidigt i sin grav inte är sugna på kaffe. Många redan innan de ens vet om att de är gravida... Som ett skydd. Intressant.

• idacathrine

Jag dricker ingenting. En vecka efter att jag testade positivt smakade kaffe helt plötsligt äckligt! underligt..

• Mymlan74

Jag har hört att man kan dricka 3-4 koppar per dag utan problem. I normala fall dricker jag kanske runt 6 koppar per dag men har nu dragit ner till 3. De första månaderna av graviditeten mådde jag pyton bara jag kände lukten av kaffe. Det som händer när man får i sig för mycket koffein är ju att barnet/fostret blir stressat och får skyhög puls. Jag tror att det finns en mening med att typ 90 % av alla gravida undviker kaffe de första månaderna, det kanske är meningen att vi SKA känna avsmak mot det som inte är bra för vårt växande lilla pyre...?!

Men ca 3 koppar  varje dag "måste" jag då få...annars skulle ingen stå ut med mig och dessutom skulle jag få extrem huvudvärk.

• Effie

Jag dricker en-två koppar kaffe per dag...Jag måste få i mig lite kaffe på vardagsmornarna för att vakna! Jag går in i v.16 idag och tidigt i graviditeten upplevde även jag att jag tappade suget efter kaffe. Jag som är en riktig kaffe-tunna annars, var inte sugen alls så då drack jag bara när det bjöds. Detta var ju innan alla visste runt omkring.

• troll69

Läste en utredning att MINST missfall var de som drack ca 2 koppar kaffe om dagen.....denna grupp skulle ha MINDRE missfall än de som INGET kaffe drack....... försöker hålla mej där även om det vissa dagar kan bli någon extra

• PussPrinsen

Klarade inte av att ens känna lukten av kaffe i början av graviditeten men nu så är det så gott så gott!

Men jag kan som några andra starkt rekommendera koffeinfritt kaffe! Det finns hur många olika sorter som helst, jag kokar mitt kaffe i moccabryggare på spisen och har hittat ett riktigt lyxkaffe - koffeinfritt!

Det underlättar ju inte att hälla i sig massa kaffe när man dessutom har svårt att sova osv på nätterna...Det beror ju iofs hur långt gången du är, du kanske är inne i sovaperioden och inte har några som helst problem att somna! :)

• Neta

Finns det koffeinfritt "pulverkaffe" ? *hoppas* Det är ju så smidigt med pulverkaffe och gott...
    Jag tror, precis som många skriver, att anledningen till att man känner avsmak för just kaffe säkert är att man inte "ska" dricka det i början av graviditeten...

Det är bara så underligt att jag har fått ett sånt "sug" efter kaffe nu.

Kaffe är ju inte "livsnödvändigt" så jag kan ju försöka hålla mig till 3 koppar/dag...men just nu är det väldigt gott !

• PussPrinsen

jajemän, det finns koffeinfritt pulverkaffe! :)

Svar på tråden Hur mycket kaffe "vågar" man dricka ?