• litenselma

Bör man inte vila efter insemination?

Känns lite konstig med alla ultraljud o hormoner sedan dagen D,inseminations dagen så för de upp typ 5 miljoner spermier o sedan reser man sig från gyn stolen o där åker de ut som en blöt fläck i trosan!!
    Kanske man borde ligga en stund,stå på huvedet kanske är för avanserat...

• Svar på tråden Bör man inte vila efter insemination?
  • cherokee

Nej det har tydligen ingen betydelse enligt min barnmorska. man kan bli gravid när man står upp till och med!!

• Pollyanna

Jag har legat kvar i ca 20 minuter efter inseminationen.

• LillaAnna72

Nä det behöver man inte. Jag hoppade upp direkt och åkte till jobbet - kände inget rinna ute - rinner de ut är de inge bra simmare de stora starka har redan hunnit fram.

• Victoria26

Spermier simmar ca 1 cm i timmen så oavsett om de är bra eller dåliga simmare så åker de ut, men det finns alltid några kvar, ganska många. När jag inseminerade fick jag ligga kvar i 20-30 minuter. Jag tror så här; klart att man kan bli gravid när man står upp eller hjular ur sängen på en gång men det borde ju vara större chans att bli gravid ju fler spermier det är och ju mer man hjälper dem på traven.

• cherokee

jag låg i 5 minuter, sen gick jag därifrån. jag kände nästan ingenting att de åkte ur sen. hade typ ingenting i trosorna när jag kollade 1 timme senare. så de hade nog hunnit in!!

• LillaAnna72

Kände precis som cherokee, dvs ingenting som åkte ut.

• jenniekk

Fick ligga och vila i 15 min efter inseminationen. Enligt min gyn så kvittar det om jag reser mig direkt eller ligger kvar i 2 dygn så kommer lite att åka ut.

Jag tror man får ligga kvar en stund och hämta andan just för att det ska kännas bra psykologiskt...

• Pärla

Jag får också ligga i en kvart, och vila..Man får även börja träna om man vill..Så det har inte så mycket betydelse..

• Bliglin

Urklipp från Fertilityplus hemsida:

Q: Can the sperm fall out?

A: Once the sperm is injected into the uterus, it does not fall out. There can, however, be increased wetness after the procedure because of the catheter loosening mucus in the cervix and allowing it to flow out. Some doctors will insert a cup around the cervix to prevent leakage, but most do not.

Q: How come I feel wetter after the IUI ? like the sperm is falling out?

A: The catheter loosens cervical mucus and lets it come out more easily. It is common to see more fertile mucus after an IUI for this reason, as well as the fact that well-timed IUI should be close to ovulation.

• litenselma

Skönt då vet jag att det inte är 2000 kr för en våt fläck i trosan,o det finns ju ganska många här som lyckat o är gravida efter insemination.Nu hoppas jag på 3 e gången gilt.

• transfer

Jag fick ligga ner 30 min efter inseminationerna gjorda i Sverige - och inte ligga kvar alls efter de inseminationer som gjordes på dansk klinik. enl den danska läklaren hade det ingen betydelse, eller som han sa: Ha ha tänk va många som blir gravida på nyårsaftonen utan att ligga stilla efteråt - dte har ingen betydelse.

Nåväl - det har fungerat var tredje försök (rent statistikt för oss) så han hade väl rätt.

• Bliglin

Jag hoppas också på tredje gången gilt! *hoppas*

Står mycket "matnyttigt" att tänka på inför nästa insemination på denna sida bland frågor och svar... www.fertilityplus.org/faq/iui.html
    Lycka till tjejer!

• mamma till lilla skrutt

Jag fick ligga ner 30 minuter. Blev gravid! Hurra!

• mamma till lilla skrutt

Men... å andra sidan sade läkaren som gjorde inseminationen att det antagligen bara är gammalt skrock, och att hon inte egentligen såg ngn orsak till att ligga 30 minuter.

• guldplutt

nix. jag låg kvar i max 2 minuter. sedan var det klart, och jag skulle leva som vanligt. det funkade finfint!

• Mimic

Jag gjorde min första inseminering idag. Jag fick gå upp bara några minuter efter det var klart. Jag har inte "spillt" ut så mycket under dan. Nu ikväll kom det rätt mkt. Hoppas några har tagit sig längre upp....

Svar på tråden Bör man inte vila efter insemination?