• BillaBong

Sova trots risk för hjärnskakning? Snabba svar, tack!

Min dotter (14 mån) har för ca 40 min sen lyckats ramla ur sin spjälsäng. Förstår inte hur hon lyckades klättra över, men det gjorde hon. Det var efter att jag försökt natta henne i 1,5 timme. Hon var så övertrött att hon knappt visste vad som var upp eller ner så när hon väl trillat ur var hon så trött och slut att det är supersvårt att hålla henne vaken nu, som man ska om de slagit huvudet. Tror hon landade mest på rumpan/ryggen och ev. slog bakhuvudet när hon redan satt/låg så det blev nog inte huvudet som fick ta smällen. Vet att man ska vara vaken helst en timme innan man sover eftersom risken för hjärnskakning finns, men nu efter 40 minuters kämpande kan jag inte längre. Har du några tips på vad jag kan göra? Snabba svar är guld värda! Tack på förhand!

• Svar på tråden Sova trots risk för hjärnskakning? Snabba svar, tack!
  • blonde redhead

Ring sjukvårdsupplysningen och få rätt svar!

• SaramedM

Säger det samma!
    Fråga någon som verkligen vet!

• Trulles mamma

Hej!

Min son slog sig rejält i huvudet för ett par veckor sedan. Min svägerska är sjuksköterska på en akutmottagning och gav då följande råd:
    1. Det är bara hjärnskakning om hon/han varit avsvimmad.
    2. Det är OK att låta barnet sova korta stunder, men man måste väcka dem ungefär varje kvart för att se att de inte tappat medvetandet.

Så låt henne sova korta stunder. Tyvärr får du nog hålla på att försöka väcka henne och få kontakt med henne hela natten. Ser du om hon har någon bula så du vet att hon slagit sig i huvudet?

/Trulles mamma

• mludvigs

Mednas du väntar på att få tag på sjukvårdsupplysningen kan du testa om hon reagerar genom att typ kittla henne lite under fötterna osv.

• blonde redhead

Trulles mamma

Jag har själv haft regäla hjärnskakningar och legat påsjukhus utan att ha varit avsvimmad! Man behöver ju int eha varit avsvimmad för att ha hjärnskakning.

• blonde redhead

rejäla menade jag så klart

• Trulles mamma

Det var vad min svägerska som är ubildad sjuksköterska sa, och som jobbar på en akutmottagning på ett stort sjukhus ... Jag litar på henne ...

• blonde redhead

Som sagt, ring sjukhuset

• Näckrosen

Ja, jag har också haft hjärnskakning utan att varit avsvimmad. Som vuxen räckte det med att bli väckt någon gång under natten, sa det till mig. Men, som andra redan svarat. Ring sjukvårsupplysningen för säkerhets skull.

Håller tummarna att hon inte gjort sig illa.

• blonde redhead

Det är ju när man somnar efter en hjärnskakning man kan bli medvetslös. Därför ska man vara försiktig med sovandet om man misstänker hjärnskakning. Medvetslösheten behöver ju inte infalla direkt, men det är ju en risk om man somnar.

Svar på tråden Sova trots risk för hjärnskakning? Snabba svar, tack!