• Kaa

Badtemperatur

Hej!
    Har hört att man inte ska vara (bada) i för varmt vatten när man är gravid (inte över 25 grader eller något liknande). Då undrar jag, hur känsligt är detta? Simhallarnas vatten måste ju vara ok och de är ju ibland uppemot 30 grader. Hur fungerar det med att bada i badkaret?
    Någon som vet hur det funkar?!

Många undringar från Kaa, som gillar att bada varmt...

• Svar på tråden Badtemperatur
  • Emmssan

Jag har aldrig hört att det är någon fara...Badade under hela min förra graviditet i varmt vatten annars frös man ju o då är det ju inte skönt att bara....

• anneR

Man kan bada i hur varmt vatten man vill - bebben har det ju bra och ombonat ändå! Det enda är ju att det inte är skönt att bada för varmt när kroppen i sig är ett jättebastuaggregat... Men det märker du, det kanske är skönt med ett fönster lite öppet så du får in frisk luft samtidigt?

• Lilly

Har inte hört det heller. Men det kan knappast vara för att det är för varmt. Vad skulle jag då gjort när vi hade 35 grader i två månader??? Kanske kan det vara för att bakterierna utvecklas mer/fortare i varmare vatten? Har dock hört att man ska undvika bastu pga värmen.

• MalinI

Går på mamma vatten gyympa hos sjukgymnasten som MVC rekomenderar. Där är det 35+ i vattnet. Så jag antar attd det inte skall vara någon fara. Underbart. Sen så är det rörelser som är anpassade för oss gravida. Det hela avslutas med avslappnigsövningar som är bra att ta till vid förlossningen sen.
    Plaska på. Man litar ju på sin BM.

• Trolly

Ta med dig en sportflaska med kallt vatten i badet och fyll på så att du och bebben inte får vätskebrist bara. Kroppen har ju svårare att svalka av sig när den är i vatten! Men annars skall det inte vara någon fara!

• Pyff

Det enda jag har läst är att om man försöker bli gravid ska man undvika långa bad, det är kanske det du tänker på. Har aldrig hört att detta gäller när man väl är gravid.

Kram

• syrsan

Angående värme, hur är det med värme/vete-kuddar?!?
    Jag hade mer ont i magen än vanligt igår kväll och då använde jag en sådan, vilket hjälpte. Men är det inte bra att göra det?!?
    Är i 6:e veckan.

• PrincessOfIce

Man kan bada hur varmt som helst..
    Fostervattnet håller jämt samma temp även om man badar jättevarmt..
    Så det blir ingen kokt bebis iaf...
    Så det är bara att hoppa i ett varmt ångande skumbad och njuta.. :)

Vetekuddar rekommenderas när man har ont..
    Har frågat min mamma (Som är sjukgymnast) och hon sa att det var helt ok..
    Jag fick t.o.m min vetekudde av henne när jag var gravid med sonen.. :D

• miffolina

äsch, man ska inte lyssna å för mycket skrock...vad har det med saken vilken yttertemperatur det är, barnet ligger ju i fostervattnet, ch det läcker ju knappast in..

Svar på tråden Badtemperatur