• Muppmamma

Mobiltelefon i fickan när man är gravid?

Avdelningen "nojiga frågor"

Kan man ha mobiltelefonen i fickan när man är gravid? Har alltid det för att dagis skall kunna nå mig. När jag väntade sonen hade jag den på skrivbordet men nu måste jag ju som sagt ha den med...

Hur gör ni? Kan strålningen skada fostret?

• Svar på tråden Mobiltelefon i fickan när man är gravid?
  • fiffi84

Jag frågade min bm samma fråga efter att en arbetskamrat påpekat mobilen på magen på en rast. bm sa att det inte skadar barnet utan mer min hjärna i så fall. Vet ej om hon vet detta eller om det var hennes åsikt.

• sweedy

Muppmamman, funderade just på samma sak idag. Jag brukar stoppa mobilen i byxfixan då jag är ute. Nu får det nog bli att ta med handväska istället. Jag tänker inte chansa.

Samma med microvågsugnen. Jag står inte kvar vid ugnen då den värmer. Trycker igång och går iväg.

I alla fall de första, känsligaste månaderna.

Äntligen ett plus!!!
  • Muppmamma

Tack för svaren!

Kanske kan ha den i bakfickan på fika-/lunchraster? Fettet i min rumpa borde ju isolera lite stråling

• Niccolina

Oj, va? Det har jag inte ens tänkt på....

• zebran i Stilla havet

Jag brukade ha brallor med fickor nere pa beben just for att det kandes fel att ha mobilen i narheten av magen nar jag var gravid..

• zebran i Stilla havet

beben = benen

• JennieL

Jag hade den ofta på magen när jag kollade på TV...
    Äh, det finns strålning överallt!! Orka oroa sig för allting

• Muppmamma

JennieL: Jag är jättenojig - man blir lätt det efter mf...

• zebran i Stilla havet

Ar man orolig sa kan man ju lika garna lata bli att bestrala bebisen, aven om det (kanske) ar mest for ens egen sjalaro..

• polly79

Argumentet att "det finns strålning överallt" håller jag inte med om skulle vara en ursäkt för att ha mobilen nära bebismagen! Det är som att säga att man får cancer av allting i dagens samhälle, så man kan lika gärna fortsätta att röka exempelvis. Man kan göra sitt bästa för att undvika den starkaste typen av strålning. Visst, till och med TV-apparaten strålar, men förmodligen inte i samma styrka som en mob. Plus att man sitter förmodligen en bit ifrån TV:n också...
    Det är så enkelt att undvika viss direkt strålning; låt inte barnen leka med era mobiler, undvik att prata i trådlösa telefoner och gå undan från micron, precis som Sweedy skriver. Man kan alltid bli medveten och undvika de värsta fällorna.

Svar på tråden Mobiltelefon i fickan när man är gravid?