• magnus07

Flytta rabarber

Vi har två ganska små rabarberplantor som står väldigt dumt placerad ute i trädgården och vi skulle gärna vilja flytta dessa för att få en större sammanhängande gräsmatta. Kan man göra detta nu på våren och ändå skörda dom i sommar? Har läst att det är bäst på hösten men att många gör det på våren ändå.
    Vi bor utanför Sundsvall, zon 4 ifall det är utav vikt...

Alla tips och råd uppskattas hjärtligt!

• Svar på tråden Flytta rabarber
  • Jossebell

ingen aning men jag brukar ringa norells i njurunda så fort jag undrar hur man kan göra

• Mirris

Rabarber är överlevare.. så det går säkert bra!

Jag bor visserligen i Närke, men jag grävde upp en liten rabarberplanta för några veckor sedan som jag gav bort till en granne.

Och den har växt o frodas.

• Jacqueline

har för mig att man måste gräva ut en ganska stor bit runtom själva "plantan" för att den ska klara sig.
    Men om man förbereder ett hål att plantera i ,med ny jord lite gödning och vatten så kommer det nog att ta sig ordentligt.

• Mirakel händer

Vi flyttade våra förra våren och vi fick ändå rabarber, fast inte lika mycket som året innan. Men i år kommer det bli mera igen.

♥♥♥ Längtar ♥♥♥
  • Undrande

Rabarber är tåliga så det går säkert jättebra. Kan inte lova att det blir lika stor skörd dock.

• magnus07

Tack så mycket för svaren!
    Kanske är säkrast att enbart flytta ena plantan nu och sen vänta till i höst med att flytta den andra. Vill ju ha lite god rabarberpaj i sommar oxå

• javalady

Brukar funka. Har du möjlighet så gräv ett hyfsat bra hål och grunda med en rikigt komocka (eller två eller alternativ gödning om du inte har någon bonde i närheten) så får du rejält med näring och (de brukar) tar sig bra.

• MammanMarie

dom tål det mesta. Har slängt rotbitar i komposten o där kan jag skörda rabarber om jag vill.

• Euphorbia

Om man kan så ska man undvika att skörda rabarbern ett år efter att man har flyttat den, så att den hinner ta sig och stadga sig ordentligt.
    Så det är nog en jättebra idé att flytta en planta i taget, dessutom så har ni ju en planta kvar om den flyttade inte skulle trivas på sin nya plats, man vill ju inte riskera att bli utan rabarber.
    Gösla är också viktigt på rabarber, oavsett om man flyttar eller ej.

• Zenobia

Jag hämtade rabarberr från landet i Augusti tror ja det var. Tog med en bit av marken runt om. Sen satte ja ner den och lät den vara. Nu den här sommaren börjar den komma igen.

• MammanMarie

Har aldrig gödslat på våra rabarber. Dom växer i överflöd ändå! Som ogräs!

• tomcar1

Hej !
    Jag tror att det går bra. Vi delade på vår stora planta och som någon sa, så blev det lite dåligt året därpå. Men nu växer det som ogräs igen!
    Mvh tomcar1

Svar på tråden Flytta rabarber