• AnnaGz

Helstekt fläskkotlett - hjälp!

Jag ska göra helstekt fläskotlett och skiva i tunna, kalla skivor till vårt kommande dop.

Nån som har något tips på recept? Ska man bara banka in kryddor eller blir det saftigare och bättre med marinad?

Min sambo tyckte vi skulle göra sån där dubbelmarinering, dvs marinera både före och efter tillagning. Kan man göra det på sånt kött, jag har bara smakat det på filé?

• Svar på tråden Helstekt fläskkotlett - hjälp!
  • Pokoyo

Det här blir alltid jättegott! Ser inte mycket ut för världen när man lagar det men som sagt, blir alltid så uppskattat och är lätt att göra.

Du behöver inte marinera köttet utan lägger det i ugnsfast form tillsammans med detta:

1. Ett par skivade gula lökar. Låt skalet vara kvar! Det ger mycket fin färg åt skysåsen som du använder senare.
    2. Vitlöksklyftor, grovt delade.
    3. Ett antal lagerblad.
    4. Hela fänkålsfrön, kanske 10 stycken.
    5. Ganska rejält med vitt vin med karaktär.
    6. Salt och peppar, som du gnider in köttet med. Eventuellt kan du blöta och vrida ur bakplåtspapper som du sedan bäddar om köttet med för att det inte ska bli torrt.

Tillaga på låg temperatur under lång tid snarare än tvärtom. Tillåt vila och svalna i folie innan du skär upp. Skiva tunnt, skeda över skyn som blev kvar i formen, salta och pepparna skivorna innan servering. Klart!

Svar på tråden Helstekt fläskkotlett - hjälp!