• Nunc et semper

Hägg eller syren?

Jag har kollat vid vägkanterna hela våren på dessa vita blommor som jag hela tiden trott var hägg. Men nu fick jag höra att det finns både rosa, lila och vita syrener!!

Finns det någon som kan förklara hur jag ser skillnaden?!!
    Jag vill nämligen ha såna vita syrener i min trädgård, och det var någon som sa till mig att man inte planterar in hägg i trädgården. Så nu vill jag ju vara säker på att det är vita syrener som jag planterar in.

• Svar på tråden Hägg eller syren?
  • ALJO

Hägg;
    images.google.se/images&q=h%C3%A4gg&gbv=2
    syren:
    images.google.se/images&hl=sv&gbv=2&q=syren+vit

Fast visst kan man plantera in hägg om man vill, problemet just nu är att häggspinnlarven härjar i stora delar av sverige, den återkommer med jämna mellanrum för att då stanna några år, dom kaläter träden helt och spinner vita nät i grenarna så att det ser ut som ett spökträd. Många kapar ner sina häggar då, men jag behåller mina och väntar på bättre tider.

• Kattstugan

Häggen är ju nära släkt med körsbär vilket du ganska lätt kan se om du tittar närmare på blommorna. Och visst kan man ha hägg i trädgården. Här har vi två gigantiska (och antagligen uråldriga) häggar vid vår infart och det är verkligen fantastiskt vackert nu när de blommar.

• azofia

Hägg-doften kan dock uppfattas som kvalmig och irriterande för många... Trist om du planterar sådan och inte pallar lukten.

• svårt att vara unik

Vi för krig mot spinnmalen och klipper bort alla grenar som den spinner in innan larverna tagit sig ut ur "näten". Har på så sätt klarat häggen i flera år nu trots rätt stora angrepp.

Grenarna lägger vi i en sopsäck och förseglar.

• javalady

Rent generellt är häggens doft inte lika angenäm som syrenen. (Tycker iaf jag...)

Tycker det ska mycket till innan du blandar ihop hägg och syren, det är ganska stor skillnad på blommor och blad (se länkarna ovan).

Häggen blommar ca en vecka innan syrenen gör.

Svar på tråden Hägg eller syren?