• Jossebell

Vänsterhänta, vilka problem stöter ni på?

Jag blir så galen ibland på att vara vänsterhänt och vad det ställer till i min vardag.

exempel:

Min underbare man köpte nya fina svindyra OBH nordica kastruller till mig i julklapp. För bara någon dag sedan så sade han:
    Tänk vad bra att det är gradering på kastullerna så man kan mäta direkt i katrullen.
    Vilken gradering?
    Jo då visar det sig mycket riktigt att det finns en fin gradering men det märker ju inte jag för jag håller ju kastrullen i vänster hand när jag spolar i tex vatten och då ligger ju graderingen mot mig och inte synlig därmed.

Kortleken när man håller "solfjädern" på hand så ser jag inte siffrorna eller kortbetäckningen utan får bängla och vända solfjädern upp o ner för att få till det hela.

Såslevar av den finar typen med bara en pip så är den gjord så att det funkar att hälla ur för ... just det, högerhänta.

Visste ni att det avlider flera hundra personer per år pga vi tvingas använda produkter anpassade för högerhänta.

• Svar på tråden Vänsterhänta, vilka problem stöter ni på?
  • estevezz
    är också vänsterhänt men har aldrig tänkt på det sättet. Synd, finns säkert många saker jag missat Vi får slå oss ihop och "uppfinna" saker för oss vänsterhänta
  • Jossebell

när jag gick i skolan så kunde inte min sylärare lära mig virka för jag var ju vänsterhänt. så det fick jag lära mig själv. Nu kanske det inte skulle vara så besvärligt om det inte vore för att jag älskar all form av handarbete. Sticka lärde min mormor mig att göra fast hon är högerhänt.

• Pluppas

Hm, är själv högerhänt, men min dotter är vänsterhänt så jag har ju inte märkt av så mycket saker...
    Det enda är väl egentligen när hon skriver...att det liksom kan suddas ut eftersom hon drar handen över det...
    Och sen hade vi  j*vligt svårt att hitta en pappers-sax i plast till henne, så tillslut fick hon en vanlig vass...
    Dags att göra någonting åt alla saker som är för högerhänta!

• Lola Jämtland

Jag har aldrig lärt mig att klippa med vänstersaxar...jag tycker de är konstiga....

O sudda ut text har jag aldrig heller gjort för jag vrider på pappret så att det ligger snett...då slipper man sånt.

//Jag har allt...o ändå saknas något......
  • Pluppas

Lola Jämtland: ja det kanske är sånt hon lär sig när hon blir äldre... komma på egna knep liksom...

• Lola Jämtland
    Pluppas skrev 2007-05-15 12:39:50 följande:
    Lola Jämtland: ja det kanske är sånt hon lär sig när hon blir äldre... komma på egna knep liksom...
    Precis!
    //Jag har allt...o ändå saknas något......
  • estevezz

ja vrideer också på pappret medans min pappa som också är vänsterhänt skriver med handen ovanför pappret - d.v.s uppochner på nåt konstigt sätt - ser riktigt lustigt ut

• chillie

Min 15-åring är vänsterhänt och det enda problemet hon har haft är på syslöjden. Läraren visar för högerhänta vilket gör att det blir avigt för henne. Tur att hon har en mormor som också är vänsterhänt och kan visa henne bättre

• Jossebell

min bror skriver uppifrån som ni beskriver medans jag vrider på papperet. Blev t o m utvisad från klassrummet under ett prov pga läraren utgick från att jag fuskade och visade mina svar för bänkkamraten pga detta.

När jag ska skriva under papper på offentliga platser eller när företagspaket kommer så blir det alltid kommentarer men jag är så van dem att jag säger:
    "det blir bäst så"

Symaskinens arm är åt fel håll om man ska sy efter konstens alla regler. Nu pratar vi om att sy på proffs eller sömmerskenivå. Då ska du mata tyget med vänster och styra med höger, men jag kan bara styra med vänster så hur mycket jag än övar så har jag problem att styra med höger.

• drummelfjollan

När man ska skära tårta så blir taggarna på tårtspaden uppåt å man får alltid skära åt fel håll.....taggarna på knivarna blir aviga så jag har jättesvårt att skära med sådana utan får skära med vanliga men det går ju finfint...konservöppnare kan oxå vara en konst för sig men oftast går det ju att vända på dem....Å så minns jaag när man gick i skolan så fick man alltid gå till förrådet längst bort för att hitta vänstersaxar å då låg dem längst in.... Jag tillhör dem som skriver som suddar ut texten skriver som en kratta om jag vrider på pappret men nu förtiden suddas det inte lika mkt som när jag gick skolan vet inte vad jag gör...kanske inte skriver så ofta=)!!

• drummelfjollan

måste bara berätta att jag fickl hem en tidning med saker för vänsterhänta å där fanns verkligen allt....tom toalettrullar för oss men där kan inte se vad som är problemet med vanliga toa rullar!!

• Jossebell

jag tykte det var pinsamt att använda sax med rött skaft när alla andra fick ha orange så jag tvingade mig att lära mig att klippa med vänster så jag kan numera endast klippa med höger.

Jag får alltid vända på brödet när det är sådant man ska skära själv på restauranger och på jobbet och då har jag noterat hur vissa inte lägger märke till detta och provar att skära åt fel håll till följd att deras mackor blir väldigt vinda och krokiga. Så kommer nästa och suckar och vänder på brödet. He He He min lilla hämd till samhället

• Jossebell

var in på länken med allt för vänsterhänta och insåg att jag måste ha en adressbok för vänsterhänta. Det har stört mig länge nu att det är så bängligt med tummgreppet på vanliga.

Svar på tråden Vänsterhänta, vilka problem stöter ni på?